nu
Weerbericht Delden
lichte regen
01:00
lichte regen
04:00
lichte regen
07:00
lichte regen
10:00

Klik hier om alle zoekresultaten te bekijken >

U bevindt zich hier:

home

>

nieuws

>

bewoners peperkampweg opnieuw in de clinch met stichting wonen delden

Terug

Bewoners Peperkampweg opnieuw in de clinch met Stichting Wonen Delden

Een groep bewoners aan de Peperkampweg in Delden ligt opnieuw in de clinch met Stichting Wonen Delden. Bij het weghalen van asbest, in de gebouwen die plaats moeten maken voor 52 appartementen, zou de wooncorporatie zich schuldig hebben gemaakt aan illegale sloop met instorting tot gevolg. Wonen Delden is zich van geen kwaad bewust en geeft aan dat alles netjes volgens de regels is gegaan.

“Onlangs is er, ter voorbereiding op de bouwwerkzaamheden aan de Peperkampweg in Delden, bij de te slopen opstallen asbest verwijderd”, zo geeft Toon Nijland aan namens de bewoners. “Bij deze werkzaamheden zijn er bij de voormalige smederij Brok en het voormalige clubgebouw van de duivensportvereniging ‘De Witpen’ dakpannen verwijderd om het asbest te kunnen weghalen. Na de werkzaamheden zijn de daken niet hersteld en de dakpannen zijn verdwenen. Hierdoor is de voorgevel en de achtergevel door de harde wind gedeeltelijk ingestort.”

Omdat er bij de gemeente alleen een asbestsloopvergunning is aangevraagd, is er volgens de bewoners dus sprake van illegale sloop in opdracht van Stichting Wonen Delden. “Dat dit alles verder oogluikend toegestaan wordt door de gemeente Hof van Twente, is een zeer kwalijke zaak. Dat deze gebouwen afgebroken dienen te worden als de plannen door gaan is natuurlijk een vaststaand feit.” Echter niets is nog zeker volgens de aanwonenden, die eerder al lieten weten naar de Raad van State te stappen om de plannen aan te vechten (klik). "Om er een nog grotere puinhoop van te maken dan dat het nu al is kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.”

Wonen Delden is zich echter van geen kwaad bewust. “Vorig jaar heeft Wonen Delden ter voorbereiding op de bouwactiviteiten alle te slopen panden laten onderzoeken op asbest”, zo geeft directeur Henny Manrho van Wonen Delden aan. “Daaruit bleek dat er asbest in de verschillende gebouwen aanwezig was. Er zat asbest in het dakbeschot van de voormalige smederij van Brok. Ook in de brandweerkazerne is asbest gevonden in de luchtkanalen voor de afzuiging. In de Pluimershof was onder andere asbest in de vensterbanken van de appartementen aanwezig.”

Toen volgens de wooncorporatie bleek dat jeugd inbrak en zich illegaal in de gebouwen ophield, is besloten het asbest zo snel mogelijk uit de gebouwen te laten verwijderen. “Bij brandstichting in die gebouwen zou er asbest kunnen vrijkomen en dat zou voor de omwonenden gevaar kunnen opleveren. Wij hebben dat vooraf door middel van brieven aan de omwonenden kenbaar gemaakt. We hebben een asbestsloopvergunning aangevraagd en verkregen. Daarna is onder toezicht van de gemeente en keuringsinstanties de asbest volgens de regels verwijderd. Het terrein is ook volledig afgezet met bouwhekken om te voorkomen dat er mensen op het bouwterrein zouden kunnen komen. Daarnaast vraag ik mij af wat de meerwaarde is van het herstellen van gebouwen die worden afgebroken.”

Klik hier voor het dossier over de bouw van appartementen aan de Peperkampweg in Delden.

advertenties

22 jan 2014

“Het begint nu wel vervelende vormen aan te nemen,met dat welles en niettes gedoe.
Plaat gooien en nieuw erop KLAAR!!”

Hans 22-01-2014 @ 12:06 | 0 | rapporteer

Reageren

22 jan 2014

“Prima.....maar dan wel 2 lagen .......of tellen de belangen van bestaande bewoners niet meer.

Ik zou iedereen die daaraan voorbij gaat willen vragen hoe zij er tegenover staan als je overbuurman een verdubbeling van de hoogte van zijn woonhuis zou realiseren.”

Bewoner van de Peperkampweg 22-01-2014 @ 14:24 | 0 | rapporteer

22 jan 2014

“Prima.....maar dan wel 2 lagen .......of tellen de belangen van bestaande bewoners niet meer.

Ik zou iedereen die daaraan voorbij gaat willen vragen hoe zij er tegenover staan als je overbuurman een verdubbeling van de hoogte van zijn woonhuis zou realiseren.”

Bewoner van de Peperkampweg 22-01-2014 @ 14:24 | 0 | rapporteer

22 jan 2014

“Ze hadden de werf en de brandweer kazerne al veel eerder kunnen afbreken..”

John 22-01-2014 @ 12:20 | 0 | rapporteer

Reageren

22 jan 2014

“Niks platgooien! Burgers moeten zich aan de wet houden. Gemeentes en woningstichtingen ook. Had dit gebouw niet zo hoog gemaakt en iedereen was tevreden. Ook de woningstichting! Wat een onzin dat het niet uit zou kunnen als er 2 bouwlagen zouden worden gebouwd.”

henk 22-01-2014 @ 12:20 | 0 | rapporteer

Reageren

22 jan 2014

“Waar maakt de buurt zich druk om. een gebouw met 3 verdiepingen is nog echt geen flat hoor,
Kip, stadshagen, ickert allemaal 3 of meer bouwlagen. Geen enkel probleem

Is de toren van de kerk ook te hoog ?
Laat de buurt nu gewoon hun 'kansloze' protest staken. Des te eerder kijken ze weer tegen een mooi verzorgt terrein aan. Lijkt me in ieders belang wel zo prettig.”

Henk 22-01-2014 @ 13:03 | 0 | rapporteer

22 jan 2014

“Wat jammer, dat het zo loopt. Je zou juist blij moeten zijn dat er iets moois voor in de plaats komt. Daarnaast is er ook behoefte aan deze appartementen. Het heeft langzamerhand toch echt lang genoeg geduurd.”

Inge 22-01-2014 @ 12:59 | 0 | rapporteer

Reageren

22 jan 2014

“Een gewone woning heeft 3 lagen.
begane grond, eerste verdieping en de zolder.
En het wordt netjes afgewerkt, niet zoals het nu eruit ziet.
ik wilde als ik daar woonde dat ze al veel eerder waren begonnen.
het zal echt een meer waarde van de woningen worden.”

els 22-01-2014 @ 16:56 | 0 | rapporteer

Reageren

22 jan 2014

“Tja Els het worden helaas geen normale woningen met een schuine kap. Maar een FLAT met een muur van 9.5 meter hoog en 120 meter lang”

Toon Nijland 22-01-2014 @ 17:37 | 0 | rapporteer

22 jan 2014

“Zoals ik het op een tekening heb gezien staan de eerste 2 verdiepingen idd gewoon normaal maar de 3e verdieping word naar achtere schoven zodat het ruimer lijkt...”

John 22-01-2014 @ 17:59 | 0 | rapporteer

Reageren

22 jan 2014

“John dan moet je beter kijken. Ze zeggen dat de daklijn 40% naar achter valt. dat klopt want dat zijn de balkons. 60% is gewoon muur of glas Men zegt dan "het geheel lijkt niet zo kolossaal" maar dat is het wel. Wonen Delden geeft in deze bewoording zelf toe dat het een kolossaal gebouw gaat worden”

Toon Nijland 22-01-2014 @ 18:06 | 0 | rapporteer

22 jan 2014

“Zolang mogelijk rekken jongens, Toon en cachotten ga zo door.”

Jos 22-01-2014 @ 22:45 | 0 | rapporteer

Reageren

22 jan 2014

“Goede avond

Ik had eerder nog wel wat simpatie voor de argumenten van de bewoners aan de peperkamp tegen de voorgenomen bouwhoogt. Maar nu wordt er met de beste bedoeling een asbest sannering uitgevoerd ook voor de aanwonenden en gaat men muggensiften over het terugplaatsen van dakpannen terwijl een ieder kan nagaan dat de boel hoe dan ook plat gaat. Dit is wel een beetje kleinzierig gedrag en doet mijns inziens jullie zaak geen goed”

Bjorn 22-01-2014 @ 23:35 | 0 | rapporteer

Reageren

22 jan 2014

“Toon werkt de professor voor niets?”

willem 22-01-2014 @ 23:43 | 0 | rapporteer

Reageren

23 jan 2014

“Natuurlijk, hij regelt de zaken!!”

Hans 23-01-2014 @ 07:51 | 0 | rapporteer

23 jan 2014

“nee, gratis”

Toon Nijland 23-01-2014 @ 18:21 | 0 | rapporteer

23 jan 2014

“Word het niet eens tijd dat de bewoners die protest aantekenen hun geklaag eens stoppen? Woon zelf ook op steenworp afstand en zou graag zien dat er eens begonnen werd met de bouw. Het duurt nu al te lang.
Geen drie lagen ivm privacy? Hoezo? Je kijkt toch niet bij elkaar in de keuken/tuin? Tenzij je de hele dag niet wat anders te doen hebt. Leven en laten leven.
Ooh ja, willen de betreffende bewoners van de peperkamp die de blauwe lijn op de stoep verwijderd hebben,
deze in ere herstellen (zoals de gemeente ook al een paar keer heeft gedaan, zodat de vrachtwagens die de supermarkt bevoorraden er fatsoenlijk de draai kunnen halen). Of moeten de vrachtwagens nu ook via een andere route aanrijden?”

m 23-01-2014 @ 09:28 | 0 | rapporteer

Reageren

23 jan 2014

“M. Ik lees dat u geen idee hebt wat er afspeelt. Mag ik vragen welke blauw lijn? Er stond een gele lijn maar die was illegaal. Deze is op last van toenmalig buurtagent Toon Wensink weggehaald. Lees je eerst in of vraag inlichtingen voor dat u commentaar levert”

Toon Nijland 23-01-2014 @ 16:42 | 0 | rapporteer

23 jan 2014

“Waarom is iedereen naar elkaar aan het wijzen. In Nederland hebben we wetten opgesteld waar burgers en overheid zich aan moeten houden en waar gebruik van kan worden gemaakt. Wat ieders mening is, is niet interessant. Je mag voor je eigen rechten opkomen en gebruik maken van de wetgeving die daarvoor opgesteld is. Of je het er nu mee eens bent of niet, dat is onderdeel van de Nederlandse democratie.

Ben je het niet eens met de wetgeving, schrijf een politieke partij aan zou ik zeggen.”

Ramon 23-01-2014 @ 09:45 | 0 | rapporteer

Reageren

23 jan 2014

“Begin AUB direct met slopen..en gladmaken, het is geen gezicht.
Al jaren fiets ik er bijna elke dag langs en het is een grote zooi!!!
Vecht dan maar verder uit of er 2 of 3 woonlagen komen.
Aan de achterkant van Walk-Inn op grond van het oude kleuterschooltje verblijven vaak
ongure types met vette autoos...lekker donker en achteraf..
Platgooien die handel..ruim eens op!!!”

mar 23-01-2014 @ 18:20 | 0 | rapporteer

Reageren

23 jan 2014

“na de Stadshagen zjn er geen seniorenwoningen meer gebouwd, terwijl er tientallen voor dit soort woningen staan ingeschreven. En wat te denken als je een volwassen dochter/zoon hebt, die nu nog thuis is, maar eigenlijk toe is aan Begeleid Wonen?? Ze worden nu ook onschuldig gestraft!!!!!' Las ook iets over zon in de achtertuin; weet niet hoe de zon aan de achterzijde gehinderd wordt door welk gebouw ook met 1,2 of 3 etages?”

D.H. 23-01-2014 @ 21:45 | 0 | rapporteer

Reageren

24 jan 2014

“mensen allemaal mooi en makkelijk reageren, zolang het niet je eigen voortuin komt. Ik woon er zelf niet maar snap de bewoners wel. Waarom niet gewoon in overleg gegaan en samen tot een oplossing komen. Zoals ik het lees, is het eenrichtingsverkeer. Woningbouw bepaalt wat en hoe er gebouwd zal gaan worden. Het is slikken of stikken. Had toch ook anders gekund. Kom nou.......”

edwin 24-01-2014 @ 13:23 | 0 | rapporteer

Reageren

24 jan 2014

“Om maar weer te besluiten met het welles niettes gedoe.
Plaat gooien en nieuw erop KLAAR!!”

Hans 24-01-2014 @ 13:39 | 0 | rapporteer

24 jan 2014

“Vogenij is er bij de bewoners weinig speelruimte mogelijk met 3 bouwlagen en zijn ze nu alleen maar aan het vertragen.
Ps als jij een huis bouwt wil je toch ook graag zelf bepalen hoe groot het word en hoe het eruit ziet, mits je binnen de wettelijke kaders blijft natuurlijk.”

Henk 24-01-2014 @ 13:48 | 0 | rapporteer

24 jan 2014

“Vogenij is er bij de bewoners weinig speelruimte mogelijk met 3 bouwlagen en zijn ze nu alleen maar aan het vertragen.
Ps als jij een huis bouwt wil je toch ook graag zelf bepalen hoe groot het word en hoe het eruit ziet, mits je binnen de wettelijke kaders blijft natuurlijk.”

Henk 24-01-2014 @ 13:48 | 0 | rapporteer

24 jan 2014

“Vogenij is er bij de bewoners weinig speelruimte mogelijk met 3 bouwlagen en zijn ze nu alleen maar aan het vertragen.
Ps als jij een huis bouwt wil je toch ook graag zelf bepalen hoe groot het word en hoe het eruit ziet, mits je binnen de wettelijke kaders blijft natuurlijk.”

Henk 24-01-2014 @ 13:48 | 0 | rapporteer

24 jan 2014

“Edwin slaat wat mij betreft de spijker op zijn kop.

Wat mij betreft moet de boodschap zijn, planologische ontwikkeling kun je niet volledig aan particulier initiatief overlaten. Ik hoor zoveel mensen in Delden zeggen dat Delden niet de hoogte in zou moeten zoals bij de Stadshagen wel is gebeurd. Het went wel enigszins maar nooit helemaal.

De plaatselijke partijen kunnen inspelen op de Deldense behoefte aan gereguleerde en op elkaar afgestemde bouwhoogten. Gebruik de democratische instrumenten, een heldere structuurvisie en strakke bestemmingsplannen, die uitgaan van behoud van de lage bebouwing. Geen meerderheid voor steeds hogere gebouwen zou moeten betekenen; geen hogere gebouwen!”

Robbie 24-01-2014 @ 17:26 | 0 | rapporteer

Reageren

25 jan 2014

“Ik hoorde van de week dat de brandweer Delden staat te popelen op een middelbrand, ik zou zeggen steek aan die hap.”

Jos 25-01-2014 @ 09:46 | 0 | rapporteer

Reageren

13 feb 2014

“Toon, ik heb jouw reactie gemist van mijn mail van 23 januari. Was dat de achilleshiel?”

D.H. 13-02-2014 @ 11:59 | 0 | rapporteer

Reageren

15 apr 2014

“Oorverdovend stil aan de Peperkampweg. Geldbuidel nog niet gerammeld?????”

D.H. 15-04-2014 @ 12:49 | 0 | rapporteer

Reageren