nu
Weerbericht Delden
lichte regen
01:00
lichte regen
04:00
lichte regen
07:00
lichte regen
10:00

Klik hier om alle zoekresultaten te bekijken >

U bevindt zich hier:

home

>

nieuws

>

cda goederenvervoer door gemeente rampzalig

Terug

CDA: ‘Goederenvervoer door gemeente rampzalig’

Op donderdag 13 juni was er een bijeenkomst over het goederenvervoer richting Duitsland oftewel de Noordtak in het gemeentehuis in Goor. In de media is opgeroepen om massaal naar het gemeentehuis te gaan om de uitleg van de overheid aan te horen. De grote belangstelling van de burgers laat zien dat dit onderwerp leeft in de Hof van Twente en dat burgers de overheid kritisch volgen en dat moet ook!

Er zijn 4 varianten aan de inwoners gepresenteerd, waarbij 1 variant (de Twentekanaallijn) direct gevolgen zal hebben voor de kernen van Goor en Delden en het grondgebied van Markelo. Als voor deze variant wordt gekozen zullen er hoge schermen (4 meter) geplaatst worden in Goor en Delden met daarachter 7 meter hoge elektrische bovenleidingen om de treinen van stroom te voorzien. Per dag kunnen er ca. 36 treinen over deze rails rijden, met uitschieters naar 45 a 50 treinen per dag, geregeld gevuld met gevaarlijke stoffen.

De gevolgen voor de omwonenden zijn fors: naast de hoge schermen, masten, afname van de waarde van de woning, vermindering van het woonplezier en de toename van de overlast groeit ook het risico op ongelukken. Als een ongeluk met bijvoorbeeld een wagon gevuld met acrylonitril plaats vindt dan zijn de gevolgen niet te overzien. We hebben het kort geleden nog kunnen zien in Belgi├ź en de Verenigde Staten. Feit is, dat er naast de keuze voor een traject ook op 2 juli in de eerste kamer kan worden besloten om het basisnet in te voeren. Basisnet laat 3000 ketelwagens met gevaarlijke stoffen over de Twentekanaallijn toe, hetgeen vreemd is gezien de dichte bebouwing op het spoor innGoor en Delden. Ter vergelijking: over de dubbelspoorse Twentelijn (Deventer, Almelo, Hengelo) mogen er maar 1400 rijden.

Op politiek gebied zijn wij als CDA-fractie druk bezig om de kamerleden te overtuigen niet in te stemmen met de voor ons ongunstige variant. Het college neemt daarnaast, ook namens alle partijen in de raad, een duidelijk en helder standpunt in tegen de Twentekanaallijnvariant. Wij als raadsleden proberen daar waar mogelijk dit onderwerp ter sprake te brengen om zoveel mogelijk mensen in beweging te krijgen. Maar hier hebben wij ook de burgers voor nodig. Hoe meer zienswijzen en visies er bij het ministerie van verkeer binnenkomen, hoe beter het is. Dus klim in de pen en geef uw mening over het goederenvervoer over de Twentekanaallijn door aan de minister. Hoe groot de kans is dat voor de Twentekanaallijn wordt gekozen is niet goed in te schatten, maar het zal voor deze gemeente rampzalig zijn als deze plannen realiteit worden.

Namens de CDA-fractie,

Joost Weber

advertenties

25 jun 2013

“Voor suggesties zienswijzen en online indienen uw zienswijze klik dan op volgende link of knip & plak hem in uw browser.

http://www.mooilochem.nl/oproep-voor-indiening-zienswijze-voor-behouden-van-onze-huidige-leefomgeving/”

Stichting Mooi Lochem 25-06-2013 @ 10:43 | 0 | rapporteer

Reageren

25 jun 2013

“ze kiezen voor deventer, wedden? En dan zitten veel bewoners achter nog hogere schermen. Voor de IJssellijn valt er niets meer te kiezen. Wij krijgen hem gewoon door de str.t geduwd. Er zijn voor ons geen varianten beschikbaar. En hier lopen de treinen dwars door de dorpen heen. Weg rust, niet meer thuis kunnen werken, en de overheid? Die is horende doof. Over 15 jaar krijgen wij een schermpje van 2 meter achter ons huis. Als het wil werken heb ik er een van minstens 6 meter nodig. Ze vergeten nl dat ons huis veel hoger staat. Maar de overheid luistert niet.”

gea 25-06-2013 @ 10:48 | 0 | rapporteer

Reageren

25 jun 2013

“Dat proberen we hier ook te voorkomen :-)”

Dennis Sievers 25-06-2013 @ 12:49 | 0 | rapporteer

Reageren

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen reageren.
Klik hier om in te loggen, of maak hier een account aan.