nu 14°
Weerbericht Delden
geheel bewolkt
05:00
13°
geheel bewolkt
08:00
14°
geheel bewolkt
11:00
15°
geheel bewolkt
14:00
17°

Klik hier om alle zoekresultaten te bekijken >

U bevindt zich hier:

home

>

nieuws

>

db schenker geen goederenvervoer over twentekanaallijn in nabije toekomst

Terug

DB Schenker: ‘Geen goederenvervoer over Twentekanaallijn in nabije toekomst’

ProRail heeft de gemeente Hof van Twente deze week laten weten dat vervoerder DB Schenker opnieuw een verzoek heeft ingediend om goederentreinen te mogen laten rijden op de Twentekanaallijn. De gemeente concludeert naar aanleiding van deze mededeling dat de kans groot is dat er binnenkort weer zogenaamde Caprolactam-treinen door Delden rijden. DB Schenker laat echter weten dat er voor de directe toekomst geen goederentreinen staan ingepland voor de Twentekanaallijn. "Het is een alternatieve route."

“De Twentekanaallijn werd in 2012 gekozen als alternatieve route omdat het door werkzaamheden aan het spoor niet mogelijk was om over de ‘klassieke route’ te rijden”, zo liet Jelle Rebbers van DB Schenker al eerder weten. “Na een aantal incidenten zijn de veiligheidsvoorschriften de afgelopen jaren aangescherpt. Zo worden bijvoorbeeld bij werkzaamheden beide sporen buiten gebruik gesteld. Daarnaast vinden de werkzaamheden, evenals het vervoer van onze stoffen, vaak ’s nachts plaats. Een alternatieve route zoals de Twentekanaallijn is voor ons dan de enige manier om de goederen op tijd bij onze opdrachtgever te bezorgen.”

Nu de werkzaamheden aan het spoor zijn afgerond, zullen de Caprolactam treinen in 2014 weer via Utrecht, Amersfoort en Almelo rijden. Dit staat echter los van het bereiken van de geluidsproductieplafonds aan het einde van het vorige jaar. “Rijden over alternatieve routes betekent voor ons vaak dat het materiaal moet worden aangepast. Zo moeten bijvoorbeeld alle wagons worden uitgerust met kunststof remblokken. Het blijft echter lastig om onder de toegestane geluidsemissies te blijven.”

De vergunning voor het vervoeren Caprolactam is dan ook nog steeds van kracht en zal opnieuw worden verstrekt, zo laat René Vegter van ProRail weten. De gemeente Hof van Twente is echter van mening dat de vrijstelling van naleving van de geluidsproductieplafonds (gedurende maximaal 4 jaar tot maximaal 60 dB) ten onrechte is afgegeven. ProRail heeft wel laten weten de maximale frequentie van de treinen lager zal liggen dan vorig jaar. Er mogen nu wekelijks namelijk maximaal drie treinen rijden in plaats van vier.

“De keuze om niet over de Twentekanaallijn te rijden ligt bij DB Schenker en heeft niets met de vergunning te maken”, aldus Vegter. Hierdoor blijft de mogelijkheid bestaan voor de vervoerder om gebruik te maken van de spoorlijn door Delden. Rebbers: “Momenteel wordt er door ons geen gebruik gemaakt van de Twentekanaallijn, maar het reguliere onderhoud aan het spoor vindt het hele jaar door plaats. Dat betekent dat meerdere malen per maand, en in sommige gevallen per week, routes niet te gebruiken zijn en dat wij andere spoorlijnen moeten benutten.”

advertenties

15 jan 2014

“stem bewust bij de lokale verkiezingen”

F 15-01-2014 @ 15:51 | 0 | rapporteer

Reageren

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen reageren.
Klik hier om in te loggen, of maak hier een account aan.