nu 14°
Weerbericht Delden
lichte regen
14:00
15°
lichte regen
17:00
16°
geheel bewolkt
20:00
15°
geheel bewolkt
23:00
11°

Klik hier om alle zoekresultaten te bekijken >

U bevindt zich hier:

home

>

nieuws

>

deel 17 verhalen op weg naar dtnt van dday tot veday

Terug

Deel 17: Verhalen op weg naar ‘DTNT’ – Van D-Day tot VE-Day

Het is op 4 april 2015 precies 70 jaar geleden dat Delden werd bevrijd van de Duitse bezetting. De historische voertuigen van Keep Them Rolling zullen in deze periode de route van de bevrijders rijden van Groesbeek naar Groningen. Aan de Twickelerlaan in Delden wordt net als in 2010 van 2 tot en met 9 april 2015 een groot kampement opgeslagen.

De stichting ‘Delden Terug Naar Toen’ zal het stadje rondom de bevrijding terug brengen naar de jaren 40. Versierde etalages, verklede inwoners, historisch ingerichte woningen, een nabootsing van de oversteek van het Twentekanaal en nog tal van andere activiteiten: in april 2015 zal Delden zich weer voor even terug in de tijd wanen.

In de aanloop naar de 70-jarige bevrijding van Delden worden er door een speciale commissie verschillende verhalen geschreven die uiteindelijk gebundeld worden in een mooi boek. Nieuws uit Delden zal tot aan de start van het evenement om de twee weken een verhaal plaatsen. De ene keer is het verhaal afkomstig van de stichting Keep Them Rolling, de andere keer van de verhalencommissie.

In de weken dat er geen historische verhalen gepubliceerd worden, zal er aandacht zijn voor het programma en de activiteiten van de Stichting Delden Terug Naar Toen. De verschillende commissies komen aan het woord en de evenementen worden onder de loep genomen.

Kijk voor meer informatie op www.dtnt.nl

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Deel 17: Verhalen op weg naar ‘DTNT’ – Van D-Day tot VE-Day

In de buurt van Bornerbroek, blazen de Duitsers de laatste V1 lanceerinrichting op, de stukken staal vliegen in de rondte en treffen een boom en het woonhuis van aannemer Platenkamp. De betonnen poeren waarop de lanceerinrichting rustte blijven intact en zijn nog steeds zichtbaar. Het stuk staal dat de woning trof hangt nu als ‘trofee’ aan de muur van de garage. Het stuk in de boom is nog heden ten dage zichtbaar. De strijd duurt lang, te lang vinden sommigen soldaten, te meer daar zij vernamen dat de hoofdmacht van 30th Corps met de Amerikanen het Roergebied nu in zijn geheel hebben omsingeld. Wanneer geven ze zich nu eens over? was een veel gestelde vraag. Het zou nog bijna een maand duren voor het zover was en hoeveel slachtoffers zouden er niet vallen juist in die laatste maand?

delden terug naar toen 2

Nadat de Canadezen Delden hadden ingenomen en de Duitsers uit de omgeving hadden verdreven, volgde de opmars naar Almelo. Na felle gevechten bij Wiene zien de Canadezen kans een bruggenhoofd te slaan en snel middels een baileybrug met de hoofdmacht het Twentekanaal over te trekken. Vergeleken met de geallieerde operaties in en rond Enschede en Hengelo, ging het er bij de bevrijding van Almelo heel wat heftiger aan toe. Het duurde meer dan twee dagen voordat het sterke Duitse verzet was gebroken; de verdedigers waren vast besloten door gebruikmaking van de natuurlijke barrières van de kanalen hun terugtocht zo lang mogelijk uit te stellen. Fallschirmjäger en een contingent Feldgendarmerie voegden zich bij de overgebleven Wehrmacht- en Luftwaffe-onderdelen en verdedigden zich fanatiek. Ze bezetten strategische punten in de stad, bliezen bruggen op en troffen voorbereidingen om fabrieken met voorraden in brand te steken, terwijl de Almeloërs angstig thuis schuilden voor het dreigende onheil.

De Duitse verdediging concentreerde zich in het centrum van de stad bij het Marktplein en in de parken van het Noorderkwartier. De dag ervoor hadden zij al een regen van granaten uit Engelse 25 ponders over zich heen gekregen. Deze kanonnen stonden opgesteld op de weide van een boerderij aan het Tusveld in Bornerbroek. De Canadezen kwamen de stad binnen via de spoorlijn vanaf De Riet. Bewoners hadden hun bevrijders gewezen op geblokkeerde wegen en opgeblazen bruggen. De aanvalsspits, een Sherman van het Canadese Lake Superior Regiment onder bevelvoering van Luitenant Black, reed als eerste de stad binnen, al snel gevolgd door andere pantservoertuigen uit de richting van Bornerbroek. Burgers waagden zich dolblij op straat en vierden uitgelaten hun bevrijding. De eerste Duitse gevangenen werden opgebracht, zij waren verrast door de binnenkomst van de Canadezen via de spoorlijn, maar daar zou spoedig verandering in komen.

advertenties

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen reageren.
Klik hier om in te loggen, of maak hier een account aan.