nu 22°
Weerbericht Delden
lichte regen
17:00
21°
lichte regen
20:00
18°
zwaar bewolkt
23:00
14°
half bewolkt
02:00
12°

Klik hier om alle zoekresultaten te bekijken >

U bevindt zich hier:

home

>

nieuws

>

eerste presentatie plannen sportpark de mors druk bezocht

Terug

Update: Eerste presentatie plannen sportpark De Mors druk bezocht

Zo’n 150 inwoners van Delden zijn op dinsdagavond getuige geweest van de eerste onthulling van de plannen voor een multifunctionele accommodatie op De Mors in Delden. De sportverenigingen SV Delden, DKV Zwart Wit, DHV en DEVOC en de Stichting Beheer Registergoederen (SBR), zijn de afgelopen jaren druk geweest met het voorbereiden van een nauw samenwerkingsverband waardoor sport, spel en recreatie voor Delden in de toekomst op peil gehouden kan worden. Hoe ver de plannen nu gevorderd zijn, hoe De Mors er in de toekomst zal uitzien en wat de gevolgen zijn voor de Deldense sporters, was voor veel Deldenaren echter nog onduidelijk. Aanleiding voor de ‘Morspartners’ om een eerste informatieavond te beleggen en geïnteresseerden een kijkje achter de schermen te bieden.

Wethouder Pieter van Zwanenburg beet het spits af en informeerde de bezoekers, die veelal namens een club of vereniging aanwezig waren, bij de start over de gemeentelijk visie op het accommodatiebeleid en de daaraan gekoppelde scholenvisie. Vervolgens deed de Projectgroep de plannen en de huidige stand van zaken uit de doeken aan de hand van een PowerPointpresentatie. Daarbij werd duidelijk dat er verschillende scenario’s zijn onderzocht. Uiteindelijk kwam de multifunctionele accommodatie met sporthal op de plek van de huidige clubgebouwen en kleedkamers van SV Delden en DHV als beste optie uit de bus. Ook werd er dit jaar een financieel onderzoek gedaan naar de plannen. Uit de resultaten bleek dat het plan haalbaar is. Daarbij lopen de woorden duurzaam, sober en doelmatig als rode draad door het project.

Na afloop van de presentatie kregen de bezoekers de kans om de initiatiefnemers aan de tand te voelen over de plannen. Vooral op het gebieden van veiligheid, kosten en scholen waren er bij de aanwezigen nog de nodige zorgen. Zo maakten enkele omwonenden duidelijk dat de Vossenbrinkweg een probleem blijft als aanrijroute in verband met het vele (vracht)verkeer. Een directe oplossing is niet voorhanden. Verder werden er ideeën geopperd over een ‘fietssnelweg’ langs het kanaal en de verbetering van de toegankelijkheid voor mindervaliden.

Ook werden er vragen gesteld over de financiering van de plannen en de investering vanuit de gemeente. Wethouder Van Zwanenburg liet weten deze route met de gemeenteraad te moeten lopen. “We moeten kijken wat het onderhoud in de oude situatie kost en dat afzetten tegen de kosten van de nieuwbouw.” SV Delden voorzitter Hans van Laarhoven gebruikte het onderhoud van boerderijen als voorbeeld. “Wanneer je vier boerderijen moet onderhouden zijn dat vier kostenposten. Het samenvoegen van deze boerderijen kost misschien aanvankelijk meer geld, maar uiteindelijk hoef je maar een keer te schilderen en ben je op de lange termijn goedkoper uit. Deze plannen zijn niet geboren uit luxe maar zijn noodzakelijk om sport, spel en recreatie voor Delden in de toekomst op peil te houden.” Cijfers over de kosten en investeringen werden niet genoemd.

De situatie met betrekking tot de bereikbaarheid van de scholen vormt mogelijk nog een struikelblok in de plannen. Directeur Geert Ros van de Erve Hooyerinck sprak zijn waardering uit voor de plannen maar is ook bezorgd over de veiligheid van de kinderen en de ‘aanlooptijd’ naar de nieuwe locatie. “Voor onze school is de huidige situatie perfect. De sporthal is op korte afstand en de route is veilig. In de toekomst zouden wij echter met de groepen 3,4 en 5 in een lange slinger de drukke Vossenbrinkweg over moeten steken. Daarnaast kijkt de onderwijsinspectie mee naar de effectieve inzet van uren. We weten dat het 20 minuten kost om naar het zwembad te lopen. Dat is 40 minuten op en neer en dan heb ik het nog niet over het douchen en omkleden.” Huub Oonk van de SBR liet weten dat dit de aandacht heeft van de projectgroep en dat er al diverse gesprekken zijn gevoerd met de overkoepelende Stichting KOMT. Ook de wethouder snapt de bezorgdheid. “Voor de toekomst is het echter belangrijk dat we de partijen samen weten te brengen.”

De projectgroep sloot de avond af met de mededeling open te staan voor ideeën, vragen en feedback. Het applaus vanuit de zaal was voor de initiatiefnemers een teken dat ze op de goede weg zijn. Huub Oonk: “We zijn tevreden over de avond en natuurlijk blij met de grote opkomst. Het plan moet in Delden breed gedragen worden en dit zegt wel iets over de betrokkenheid. Het is ook goed om te zien dat mensen vragen stellen en af en toe kritisch zijn. Dit is voor ons de eerste informatieavond. Vanaf hier gaan we verder met het ontwikkelen van de plannen.

Tijdens de presentatie kregen de aanwezigen een aantal voorbeelden te zien hoe de situatie op De Mors er in de toekomst mogelijk uit zal zien.

Later meer.

Artist impression: Schipperdouwes Architectuur

[gallery columns="2" link="file" ids="50245,50246"]

advertenties

12 okt 2016

“ben voor een nieuwe sporthal maar niet op mors . er zijn weer mensen die praten in eigen belang .een sporthal moet voor de hele gemeenschap zijn en die ga je niet verstoppen op de mors denk aan scholen en de kinderen[ ik hoop dat de gemeente hier goed over nadenkt en niet dat de heren van SBR de dienst uitmaken [ in mijn ogen moet er een commissie komen die dit gaat uitzoeken en niet de sbr”

joop 12-10-2016 @ 13:11 | 0 | rapporteer

Reageren

12 okt 2016

“Centraler dan De Mors kun je geen sporthal plaatsen,geweldig initiatief van SBR.
Laat de gemeente zich maar richten op andere belangrijke items binnen de Hof.
En ik vraag mij af Joop, waar binnen de dichte en bebouwde kern van Delden jij dan een sporthal wil plaatsen,alleen de infra al zal een enorm probleem vormen,op de Mors is alles voorhanden.
Geweldig plan SBR..............”

Ben Volmer 12-10-2016 @ 14:33 | 0 | rapporteer

12 okt 2016

“Wat een gezeur Joop. Dit is juist in het belang van Delden. Ik vind het een prachtig plan met een uitstekend doel.”

henk 12-10-2016 @ 13:22 | 0 | rapporteer

Reageren

12 okt 2016

“het is geen gezeur ik mag mijn mening zeggen ik woon ook in delden en er zijn veel meer mensen die er zo over denken of praat je weer in je eigen belang ik zeg nogmaals laat er een commissie komen die dat uitzoekt daar is toch niks mis mee”

joop 12-10-2016 @ 13:35 | 0 | rapporteer

Reageren

12 okt 2016

“@Joop. Wat vind ik het jammer dat je de SBR weer zo in een negatief daglicht zet. De plannen zijn ontstaan bij de sportverenigingen die een buitensport beoefenen maar ook van de zalen gebruik maken. Kan me voorstellen dat deze toe zijn aan een moderne accommodatie die aan de huidige eisen voldoen. De SBR wordt bij de plannen betrokken omdat ze beheerder cq. eigenaar zijn van sporthal De Reiger en sportzaal 't Raesfelt. Dat is toch heel normaal.... Ik weet niet of u aanwezig bent geweest bij de presentatie op dinsdagavond, maar daar had u uw bezwaar kenbaar kunnen maken. Tevens hebben ze tijdens de presentatie laten zien, dat een andere locatie in Delden vrijwel geen optie is om een nieuwe sporthal te bouwen met 4 volleybalvelden. De scholen moeten iets verder lopen / fietsen, maar dat mag toch geen belemmering zijn om nieuw te bouwen. Waar je de nieuwe sporthal maar neer zet, er zullen altijd mensen zijn die er niet tevreden over zijn.Om weer een commissie in het leven te roepen, lijkt me overbodig. ik ga ervan uit dat de commissies van Devoc, SV Delden, DHV, Zwart-Wit en natuurlijk SBR heel goed weten waar ze mee bezig zijn. Ga zo door....!!!”

Robert 12-10-2016 @ 16:14 | 0 | rapporteer

Reageren

12 okt 2016

“noem jij dat centraal volgens mij ben je nu de weg al kwijt Ben het kan niet zijn dat we alleen een sporthal voor de clubjes op de mors daar neer zetten er zijn meer mensen in delden die er gebruik van maken van de sporthal de mors is geen goede plaats .denk aan de scholen en de kinderen enz . te afgelegen”

karel 12-10-2016 @ 16:24 | 0 | rapporteer

Reageren

12 okt 2016

“Het plan is goed bedacht dat moet gezegt.
Wat ik vreemd vindt is dat de sporthal niet op het terrein van de Nutsschool gebouwd kan gaan worden. Gisteren lieten ze zien dat het met de omvang niet op deze plek kan. Maar met minder kleedruimtes, kleedkamers voor buitensport zijn niet nodig, en een kleinere kantine kan het ruim op de plek van de Nutsschool. Dit werd van tafel geveegd met een argument dat het te hoog zou worden voor de omgeving en minder kleedkamers niets afdeed aan de omvang (?). Tevens zou daar nieuwbouw kunnen plaatsvinden. Terwijl in de bouwnota van de gemeente staat dat, gezien de krimp van de bevolking, er ruim voldoende woningen zijn.
Verkeersveiligheid en bereikbaarheid voor de scholen moet nog naar gekeken worden. Beste plek is volgens mij Nutsschool.”

Toon Nijland 12-10-2016 @ 16:44 | 0 | rapporteer

Reageren

12 okt 2016

“En waar moet "de Toonladder" dan naar toe.”

Anoniem 12-10-2016 @ 17:20 | 0 | rapporteer

Reageren

12 okt 2016

“Die gaat samen met de Ranninkschool naar Twickelo.”

Toon Nijland 12-10-2016 @ 18:35 | 0 | rapporteer

12 okt 2016

“Toon, jij hebt het toch altijd over de Deldense Maat??? En nu wil je een megacomplex in het centrum neerzetten? Lijkt me een beetje tegenstrijdig.”

Henk 12-10-2016 @ 17:49 | 0 | rapporteer

Reageren

12 okt 2016

“Blijkbaar niet op de hoogte wat de Deldense maat inhoud Henk. Zoek het even op. Linten langs de weg in beschermd stadsgebied. Daarbij. Onlangs is er in het "centrum" nog een gebouw van 10,5 meter hoog neergezet. Dus uw redenatie gaat niet op.”

Toon Nijland 12-10-2016 @ 18:34 | 0 | rapporteer

12 okt 2016

“Ik vind het ook een goed plan!

De Reiger tijdperk loop op zijn laatste benen en het kan niet gemoderniseerd worden.. Helaas maar het is de waarheid...

@ Toon
Het kan idd niet op de plek van de Nutsschool gebouwd worden als de omgeving gaat klagen ( je hebt er altijd 1 tussen zitten) ligt de bouw zo een aantal maanden stil dat moet je niet willen.,.. En op de mors heb je geen last van buren die er vlak bijwonen..

Dit keer heeft de SBR het wel goed gecommuniceerd daarvoor Hulde!

En wat de scholen betreft die moeten niet zeuren ze gaan toch ook naar school zwemmen bij de Mors?”

John 12-10-2016 @ 17:54 | 0 | rapporteer

Reageren

12 okt 2016

“ben het helemaal met toon eens”

piet 12-10-2016 @ 18:13 | 0 | rapporteer

Reageren

12 okt 2016

“Is er rekening mee gehouden dat de Jeu de Boules banen ook voorkomen in het nieuwe plan.”

Baas 12-10-2016 @ 19:02 | 0 | rapporteer

Reageren

12 okt 2016

“Wat ik ervan heb meegekregen is dat de informatieavond meer vragen dan antwoorden heeft opgeleverd. Enige financiële of cijfermatige onderbouwing is niet gegeven. Bizar. Als je echt een scope van dertig jaar hebt moet je veel verder kijken. Dat betekent bijvoorbeeld 1 voetbalclub in Delden en die kan door dit plan niet meer op de Mors. Ik verwacht van de gemeente visie en niet zij achter een stel goedwillende amateurs aanhobbelen met een zak vol miljoenen. Kom op zeg! En de SBR wat is hun rol en belang? Tijd voor duidelijkheid en het dichtvouwen van dubbele agenda's”

Jan Willem 12-10-2016 @ 19:08 | 0 | rapporteer

Reageren

12 okt 2016

“Je zal maar aan de Sportlaan wonen. Nog meer verkeer..... Die straat is daar niet op berekend.”

Peter 12-10-2016 @ 19:52 | 0 | rapporteer

Reageren

12 okt 2016

“de clubs die mee doen moeten zelf maar eens laten zien als ze zelf nog wat in kas hebben ik heb mijn twijfels ik neem het petje af voor roodzwart die hebben jaren op de kleintjes gelet . en wat ze allemaal zelf doen dit moet een voorbeeld zijn voor jullie . en nu denken jullie dat de gemeente zo maar met miljoenen er instopt te gek om over te praten en julie de knip dicht houden”

marinus 12-10-2016 @ 20:29 | 0 | rapporteer

Reageren

12 okt 2016

“John: scholen moeten niet zeuren?

Als hoofdhuurder van de sporthal hebben zij wel degelijk recht van spreken. Een eventueel veto van hun kant moet en zal door de gemeente gevolgd worden.
Het is ook maar hoe je het bekijkt:
1000 schoolkinderen(basis en voortgezet) of 100 handballertjes.
1000 schoolkinderen of 150 volleyballertjes
Deze verhouding zegt niet alles maar toch genoeg.
Het woord zeuren is dus niet bepaald gelukkig gekozen.”

Robbie 12-10-2016 @ 20:34 | 0 | rapporteer

Reageren

12 okt 2016

“robbie je weet eens niet waar je overpraat man er wordt hier met dubbele agenda,s gewerkt”

kampie 12-10-2016 @ 20:40 | 0 | rapporteer

Reageren

12 okt 2016

“Kampie, verklaar jou bewering dat ik niet weet waarover ik praat. Wartaal ......”

Robbie 12-10-2016 @ 21:32 | 0 | rapporteer

Reageren

12 okt 2016

“Kampie, verklaar waarom ik niet weet waarover ik praat. Wartaal en dubbele agenda zegt weinig.”

Robbie 12-10-2016 @ 21:37 | 0 | rapporteer

Reageren

12 okt 2016

“@Robbie,

De kinderen gaan toch ook naar school zwemmen.. dus kunnen ze toch ook naar de nieuwe locatie komen ?

En Rood-Zwart heeft het zelf ook netjes gedaan maar dat plan van hun is ook voor een groot deel op subsidie gebaseerd..

Want ik kan het niet begrijpen dat mensen tegen een nieuwe sporthal zijn..”

John 12-10-2016 @ 23:04 | 0 | rapporteer

Reageren

13 okt 2016

“ik ben niet tegen maar waarom op de mors . laten die clubs zelf de handen uit de mouw doen hij moet op een andere plek”

kampie 13-10-2016 @ 08:40 | 0 | rapporteer

Reageren

13 okt 2016

“Als eerste plaats harstikke goed dat verschillende clubs gaan samen werken. Met een vergrijzende samenlevering is dat het enige juiste wat de clubs kunnen doen.....
Waar ik alleen bang voor ben, dat het meest rooskleurige scenario zal worden gepresenteerd en zal niet de waarheid zal zijn. Is natuurlijk een zwakte bod dat je een info avond gaat houden en dat je geen business case, cijfers etc kan overleggen. Ben bang dat het grote luchtkastelen gaan worden.......

Ik hoop oprecht dat ze zich op waarheden en reeele getallen en cijfers gaan bazeren. Zo ja, dan hoop ik dat het doorgaat. Dat al deze clubs echt gaan samenwerken en er samen een success van gaan maken.
De meest ultieme belonging voor deze verenigingen is dat Rood Zwart zich tzt met de staart tussen de benen, zich zal melden om toch nog mee te doen. Want in die plannen heb ik nou niet zoveel vertrouwen!!

En de locatie... dat maakt mij niet uit. Als het er maar komt......”

peter 13-10-2016 @ 09:25 | 0 | rapporteer

Reageren

13 okt 2016

“wie heeft er het meeste belang bij voor een sportcomplex op de mors,wat denken jullie ,er is al een sportcomplex op de mors,met een vergrijzende bevolking kunnen jullie nagaan,als het er eenmaal staat dan kan een groo commercieel bedrijf het overnemen. waarom de reiger niet renoveren.”

Richard van het bolscher 13-10-2016 @ 09:44 | 0 | rapporteer

Reageren

13 okt 2016

“De Reiger kan niet worden gemoderniseerd worden omdat daar simpel weg de ruimte niet voor handen is.. . Daarbij komt dat nieuwe regelgeving het niet toe staat om zo dicht bij het spoor te mogen bouwen..

Ik neem aan dat ze daar echt wel naar gekeken hebben.. en een andere locatie is gewoon weg niet voor handen..”

John 13-10-2016 @ 10:31 | 0 | rapporteer

13 okt 2016

“Waarom haal je Rood Zwart er nu weer bij Peter, jaloers dat zij het alleen kunnen realiseren?”

Ruud 13-10-2016 @ 10:00 | 0 | rapporteer

Reageren

13 okt 2016

“Ik hoop dat de Mors goed onderbouwd en met reëele getallen en met cijfers kan overtuigen dat het haalbaar is. Niet alleen de nieuwbouw maar zeker de exploitatie.

(nu mijn mening)
Ik kom er wekelijks, mijn zoon voetbalt er, dus ik ben zeker niet tegen RZ. Maar zodra hier over Rood Zwart een kritische opmerking wordt gemaakt, zijn de poppen aan het dansen hier op het forum !!
En laat dat nou eens precies het probleem zijn bij Rood Zwart. Die nieuwbouw moest en zou er komen!! Alleen voor RZ, niet voor andere verenigingen. Men heeft het een noaber huis genoemd. Klinkt natuurlijk lekker. Maar in de praktijk alleen Rood Zwart gebruik van zal maken.
RZ is gewoon niet in staat gebleken om in het hele nieuwbouwproces kritisch naar zichzelf te kijken. Niet alleen nu maar ook voor de toekomst. Een paar van de oude hap bij ZW die niet mee willen gaan met de tijd, blokkeren alles.

Dit was toch een uitgelezen kans om met meerdere verenigingen samen voor delden een toekomstbestendig mooi sportpark/voorziening te gaan ontwikkelen.”

peter 13-10-2016 @ 10:53 | 0 | rapporteer

13 okt 2016

“Jullie hebben alleen maar over voetbal er zijn ook andere sporten, deze zijn ook belangrijk zoals Jeu de Boules.”

Baas 13-10-2016 @ 10:04 | 0 | rapporteer

Reageren

13 okt 2016

“peter wat een lul verhaal om roodzwart er bij te halen volgens mij doet de tennis ook niet mee en gelijk hebben ze . ze willen baas zijn in eigen huis en terecht .ik ben van mening maak er een voetbalclub van het is te gek voor woorden zij gaan met elkaar uit en wat er allemaal bij komt en dan zouden ze zondag niet met elkaar kunnen voetballen te gek voorwoorden . ik hoop dat de gemeente ook in de toekomst visie kijk en Baas je kunt straks ook wel jeu de boules bij roodzwart neem eens contact op”

klaas 13-10-2016 @ 10:40 | 0 | rapporteer

Reageren

13 okt 2016

“Je laat je kleuren nu wel heel duidelijk zien Klaas. Wel overal commentaar op leveren (door het niet gebruiken van hoofdletters en je manier van schrijven is heel duidelijk dat je met verschillende namen reageert), maar als iemand over Rood Zwart begint sta je op de achterste benen. Get a life!”

Henk 13-10-2016 @ 10:53 | 0 | rapporteer

Reageren

13 okt 2016

“Ik heb de stem van de andere gebruikers van de Reiger nog niet gehoord. Judo vereniging, badminton, taekwondo, enz. Deze gebruikers zonder buiten accomodaties worden buiten gesloten. Geheel afhankelijk van de sporthal maar geen zeggenschap. Tevens maakt Rood Zwart net als SVDelden een aantal dagen/ weken in het jaar gebruik van de hal. Het lijkt of de 4 verenigingen en de SBR alles gaan beslissen en de rest maar moet volgen.
Beter zou zijn alle gebruikers van de hal er bij te bereiken.

Op de info avond werd gesproken over het feit dat meerdere locaties van sportverenigingen duurder is dan één lokatie.
Plan; Handbal/ korfbal op een veld, daarnaast de voetbalvelden, en samen één kantine en gezamenlijke kleedruimtes. Want dat is de doelstelling van de verenigingen. Minder gebouwen minder onderhoud.

Dan kan de nieuwe sporthal op de plek van de nutsschool”

J.A.N 13-10-2016 @ 11:32 | 0 | rapporteer

Reageren

13 okt 2016

“Dan zit je eigenlijk met de zelfde situatie als nu de mors en de reiger het is juist dat ze dat gaan combineren tot 1 gebouw zodat het echt koste besparend is ..”

John 13-10-2016 @ 12:31 | 0 | rapporteer

13 okt 2016

“Dan zit je eigenlijk met de zelfde situatie als nu de mors en de reiger het is juist dat ze dat gaan combineren tot 1 gebouw zodat het echt koste besparend is ..”

John 13-10-2016 @ 12:31 | 0 | rapporteer

13 okt 2016

“Mooie discussie hier over een gebouw wat in de toekomst heel veel geld van de gemeenschap gaat vergen.
De Gemeente Hof van Twente had jaren geleden uit hun winsterslaap moeten komen en eerst de beide voetbalclubs tot elkander moeten brengen tot 1 club. De Mors had dan een mooi sportcentrum kunnen worden voor veel verenigingen. De Infra is totaal niet voorbereid op 1 toegangsweg naar dit complex, Denk je eens in als alle verenigingen thuis wedstrijden hebben!!
Ik vind het onzin om te zeggen dat de Reiger niet gerenoveerd kan worden tot de huidige maatstaven.
Is daar onderzoek naar gedaan en tegen de kosten van nieuwbouw gezet????”

Harry 13-10-2016 @ 16:10 | 0 | rapporteer

Reageren

13 okt 2016

“Klaas ik wil niet Jeu de Boules bij rood zwart maar aan de sportlaan, waarom moeten wij het kindje van de rekening zijn, wij hebben hier om niet gevraagd, ze doen maar wat ze willen de kleintjes zijn altijd de dupe.”

Baas 13-10-2016 @ 17:15 | 0 | rapporteer

Reageren

13 okt 2016

“Baas,

Ik weet niet of u op de infoavond aanwezig was, Hier stelde voorzitter van le biberon duidelijk dat ze op het mooiste plekje van Delden zaten. Door de aanwezige heren is toen ook aangegeven dat ze hier vooral konden blijven zitten, en een eventuele uitbreiding zelfs mogelijk is. Ik wens u dus hier nog vele jaar sportplezier tegemoet.”

Hans 13-10-2016 @ 18:57 | 0 | rapporteer

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen reageren.
Klik hier om in te loggen, of maak hier een account aan.