nu
Weerbericht Delden
lichte regen
01:00
lichte regen
04:00
lichte regen
07:00
lichte regen
10:00

Klik hier om alle zoekresultaten te bekijken >

U bevindt zich hier:

home

>

nieuws

>

ingezonden bierkratten stapelen bij protestbijeenkomst actiegroep goederenvervoer

Terug

Ingezonden: Bierkratten stapelen bij protestbijeenkomst Actiegroep Goederenvervoer

De Actiegroep Goederenvervoer Hof van Twente AGH houdt op zaterdag 7 september een protestbijeenkomst tegen goederenvervoer op de spoorlijn van Zutphen naar Hengelo.

De protestmanifestatie zal plaatsvinden in Delden van 13.00 tot 16.00 uur bij de spoorwegovergang aan de Spoorstraat. De AGH roept iedereen op naar deze manifestatie te komen, liefst met een of meerdere (bier)kratjes, om een signaal af te geven naar de Haagse politiek dat het absoluut onacceptabel is om het goederenvervoer in Oost-Nederland te laten verlopen over bestaande sporen dwars door steden en dorpen. “De gezondheid en leefbaarheid van alle aanwonenden in een strook van 300 meter aan weerszijden van de spoorlijn staat op het spel”, zo geeft de actiegroep aan. Bij de protestbijeenkomst kunnen mensen eveneens een petitie tekenen, die zal worden aangeboden aan de staatssecretaris.

De AGH zal met steigerwerk en spandoeken een wand optrekken van vier meter hoog om zichtbaar te maken wat het betekent om Delden met dit soort geluidschermen te gaan doorklieven. AGH nodigt iedereen uit eigen (bier)kratten mee te nemen om daarmee een vier meter hoge muur te bouwen. Verder komen er standjes waar mensen informatie kunnen inwinnen en zal er met behulp van geluid- en trillingsproeven getoond worden welke gevolgen de komst van goederenvervoer door Delden heeft.

De boodschap aan Staatsecretaris Mansfeld is duidelijk: “Soms is het beter om van een rijdende trein af te springen”. Voorlopig dendert ze maar door met haar plannen voor een intensief goederenvervoer over bestaand spoor door Oost-Nederland. Ze schuift adviezen om te heroverwegen resoluut van tafel en is ziende blind voor gewijzigde omstandigheden.

Nog even drie argumenten om het project af te blazen:

1 De Noordelijke aftakking van de Betuwelijn is duur, overbodig, enorm belastend voor de mensen die er vlakbij wonen en ontwrichtend voor huizen en gebouwen die er omheen staan. Vanwege de vele dorpen en steden die het spoor doorsnijdt, vormt het risico op rampen, die kunnen optreden bij het vervoer van (zeer) gevaarlijke stoffen, een regelrecht doemscenario.

2 Er is voorlopig geen sprake van een toename van de goederenoverslag in de Rotterdamse haven. Ondernemers kiezen als alternatief voor vervoer over de weg liever voor Short Sea, transport per schip langs de kust, omdat dit goedkoper is dan vervoer per schip. Ook het grootste containerschip ter wereld, dat onlangs door Rotterdam feestelijk werd binnengehaald, deed daarna, minder beladen, havens aan de Oostzeekust in Duitsland en Polen aan.

3 Het geschikt maken van het spoor van de Duits-Nederlandsche grens naar Oberhausen in het verlengde van de Betuwelijn wordt binnen afzienbare tijd in gang gezet. Men hoopt in 2022 daarmee klaar te zijn. Dan kan de Betuwelijn eindelijk gebruikt worden waarvoor hij is aangelegd: intensief goederenvervoer naar het Ruhrgebied, Polen en Rusland.

AGH pleit in samenwerking met RONA voor een heroverweging van de plannen. Kom naar de Spoorstraat in Delden, zaterdag 7 september en neem uw kratten mee!

Actiegroep Goederenvervoer Hof van Twente,

www.twentekanaallijn.nl , agh@twentekanaallijn.nl

advertenties

03 sep 2013

“Bij de schuttersfeesten zijn of hier naar toe....?”

John 03-09-2013 @ 15:22 | 0 | rapporteer

Reageren

03 sep 2013

“of je voor of tegen bent ,hij wordt toch aangelegd,maar niemand wil hem!!!!!!.”

willem 03-09-2013 @ 18:26 | 0 | rapporteer

Reageren

03 sep 2013

“Grolsch wil vast wel lege kratjes sponsoren voor wat goede reclame
:-)”

wijsneus 03-09-2013 @ 22:44 | 0 | rapporteer

Reageren

04 sep 2013

“Lekker timing van de Actiegroep om het te gelijk te doen met activiteiten van de Schuttersfeesten :S.
Had het niet een weekje kunnen wachten? Begrijp me niet verkeerd ik vind het goed dat er actie gevoerd wordt maar waarom dit weekend? De opkomst zal er niet groter op worden.”

Johan 04-09-2013 @ 08:09 | 0 | rapporteer

Reageren

04 sep 2013

“Johan, misschien is dit wel bewust gekozen omdat tijdens de Schuttersfeesten veel mensen in Delden zijn, zo ook de pers. Dan krijgen ze meer aandacht dan wanneer er geen festiviteit in Delden is. We wachten het af!”

Henk 04-09-2013 @ 12:01 | 0 | rapporteer

Reageren

04 sep 2013

“Nou ik denk dat er niet zoveel pers op zaterdag aanwezig is misschien op zondag wel ivm het vogel schieten...”

John 04-09-2013 @ 16:54 | 0 | rapporteer

Reageren

04 sep 2013

“Ik denk dat dit soort ludieke acties in Den Haag weinig indruk maken zolang men in Delden het spoorvervoer van gevaarlijke stoffen van en naar Elementis stilzwijgend blijft gedogen. Sluit die fabriek, dat zou pas een statement zijn!!”

Kees 04-09-2013 @ 19:43 | 0 | rapporteer

Reageren

04 sep 2013

“@ wijsneus : Grolsch wilde helaas niet meewerken door lege kratjes te bieden, ik vrees dat ze bang waren voor negatieve publiciteit en hun naam daar niet aan wilden verbinden.
@ Johan & Henk : De actie wordt a.s. zaterdag gehouden omdat de plannen in de week daarop definitief worden gemaakt bij de gemeente en in de Tweede Kamer. Dit is een laatste kans om een stokje te steken voor de plannen, dus was het zaak om zo dicht mogelijk bij deze datum te komen. Wanneer er niks gebeurt, zijn eind 2013 de plannen doorgevoerd en wordt de muur begin 2014 geplaatst.”

Manon 04-09-2013 @ 20:13 | 0 | rapporteer

Reageren

04 sep 2013

“Sluiten van Elementis kost een hoop Deldenaren hun baan. Dus in dit geval zorgen die paar treinen van Elementis wél voor werkgelegenheid voor de Deldenaren. Het plan van de overheid niet.”

Dennis Sievers 04-09-2013 @ 20:52 | 0 | rapporteer

Reageren

07 sep 2013

“@Dennis,

Treinen uit Delden mogen dan wel, omdat wij er voordeel bij hebben?

Ook van de andere treinen hebben we direct dan wel indirect ook voordeel van, want het zorgt ervoor dat de BV Nederland inkomsten krijgt, waar we met zijn allen van profiteren. Nederland is nu eenmaal een transport en handelsland dit doen we dan ook al eeuwen.

De trein is een goed alternatief voor al die vrachtwagens die nu over de A1 denderen.

De route langs Delden is een van de kortste en snelste routes, maar ook als er niet voor Delden wordt gekozen, de treinen komen toch wel.”

WtW 07-09-2013 @ 12:01 | 0 | rapporteer

Reageren

07 sep 2013

“Ben bang dat het al een gelopen race is. Bathmen en Deventer hebben veel meer gelobbyd. Als de treinen er toch moeten komen dan net als in Nijverdal onder de grond.”

Willem 07-09-2013 @ 13:14 | 0 | rapporteer

Reageren

07 sep 2013

“@Manon...de gemeente maakt geen plannen over dit onderwerp en is mordicus tegen.”

Joost 07-09-2013 @ 18:49 | 0 | rapporteer

Reageren

07 sep 2013

“Even over de vrachtwagens die over de A1 denderen: Wat is daar mis mee? Zijn ook mannen die hun gezin ermee onderhouden, de hele week van huis af zijn, etc deze sector is al zo hard getroffen door de crisis en concurentie met chauffeurs uit het buitenland.”

m 07-09-2013 @ 22:33 | 0 | rapporteer

Reageren

08 sep 2013

“@M, ga eens een tijdje kijken op een brug over de A1, en je zult de reden zien waarom de sector zo hard is getroffen, 90% is Pools Est, Litouws etc..”

J 08-09-2013 @ 21:16 | 0 | rapporteer

Reageren

08 sep 2013

“Helemaal met Dennis Sievers eens!! Met het sluiten van Elementis "staat half Delden op straat". Ik weet niet hoe "Kees" op dit belachelijke idee komt...... "Kees" zal wel buurman zijn van Elementis..........”

Lenny 08-09-2013 @ 23:53 | 0 | rapporteer

Reageren