nu 14°
Weerbericht Delden
geheel bewolkt
05:00
13°
geheel bewolkt
08:00
14°
geheel bewolkt
11:00
15°
geheel bewolkt
14:00
17°

Klik hier om alle zoekresultaten te bekijken >

U bevindt zich hier:

home

>

nieuws

>

ingezonden staatssecretaris mansveld rekent verkeerd

Terug

Ingezonden: ‘Staatssecretaris Mansveld rekent verkeerd’

Staatssecretaris Mansveld van de PvdA rekent verkeerd met de meerkosten van een nieuw tracé voor de noordelijke aftakking van de Betuwelijn. Zij houdt geen rekening met de aanslag op het vermogen van meer ongeveer 15.700 gezinnen, 10% van de gezinnen die in Arnhem, Dieren, Zutphen, Lochem, Goor, Delden, Hengelo en Oldenzaal wonen en die hun huis met gemiddeld € 20.000 per woning achteruit zien gaan door de komst van de tientallen goederentreinen per dag.

Mansveld houdt dus geen rekening met die extra last voor de gedupeerde gezinnen van € 314 miljoen. Volgens de staatssecretaris zijn de kosten van aanpassing van de bestaande lijn €550 miljoen. Een nieuwe goederenlijn zou volgens de staatssecretaris minstens € 1400 miljoen kosten, dus € 850 miljoen meer. Volgens mij moet bij de aanpassingkosten van € 550 miljoen ook nog die € 314 miljoen worden bijgeteld aan gederfde waarde van de woningen van alle gedupeerde gezinnen. Het prijsverschil tussen aanpassing van het bestaande spoor en een nieuwe lijn is dan nog € 536 miljoen. Ik zwijg dan nog over de economische gevolgen voor de steden en dorpen van de tientallen goederentreinen per dag die door die steden en dorpen denderen.

Belangrijker feit is nog dat het kabinet van mening is dat een nieuwe lijn, specifiek voor het goederenvervoer toch in 2040 nodig zal zijn. Het kabinet gaat dus voor iets meer dan 20 jaar 15.700 gezinnen € 20.000 aan waarde afpakken en ook nog eens de woonomgeving van 377.000 inwoners ernstig aantasten. Je moet maar durven als kabinet.

Het Havenbedrijf van Rotterdam en de provincies Gelderland en Overijssel hebben al laten weten dat ze bereid zijn om mee te betalen aan een nieuwe goederenlijn. Als ik staatssecretaris was van de PvdA, dan zou ik dat aanbod met beide handen aangrijpen.

Dan zou ik alles inzetten op het eerder aanleggen van die nieuwe lijn. In plaats van € 550 miljoen plus € 314 miljoen aan verloren waarde van woningen van tienduizenden inwoners weg te gooien door de bestaande lijn aan te passen voor een periode van iets meer dan 20 jaar.

Mr. RAE Beens Stad Delden

advertenties

28 nov 2013

“Rekenen kunnen ze sowieso niet in de regering en diverse gemeentes. Als er weer eens misgerekend is,is de burger toch altijd de klos.”

Gerrit 28-11-2013 @ 11:54 | 0 | rapporteer

Reageren

29 nov 2013

“In Delden sowieso. Nu ook al met VVD PvdA bungalowpark fouten gemaakt! En dit VVD PvdA kabinet drukt ons giftige treinen en slapeloze nachten door de hals!

Mijn zwager en schoonmoeder uit Hengelo denken erover om samen met raadsleden een keer grote stenen op spoor Delden Hengelo te gooien, grote betonblokken en zich daaraan vast te zetten met kettingen of linten samen met politiek. Als protestactie, wel eerst aankondigen dan he. Wie politieke doet mee uit Overijssel CDA PVV SP Christenen-Unie? Als je te lief blijft, lachen die hoge heren en dames in den haag ons Tukkers uit, hoor! Dat doen die westerlingen! Je moet het spoor met een actie met provincie of gemeente samen gaan blokkeren. Kettingen en vastleggen. Laat dan het journaal maar eens komen!

Je laat Delden en Twickel toch niet kapotmaken door Mansveld?”

Herman 29-11-2013 @ 13:27 | 0 | rapporteer

28 nov 2013

“Mansveld is misschien bang dat er nooit veel goederentreinen over die Noord tak zullen rijden, precies zoals met de Betuwelijn is gebeurd. En in het geval van de Noordtak is dat nog veel waarschijnlijker, omdat de Duitsers het Noorden en Oosten willen beleveren vanuit hun havens in Wilhelmshafen, Bremen en Hamburg, die geografisch beter liggen. In Wilhelmshafen kunnen sinds kort ook dezelfde grote containerschepen aanlanden als in Rotterdam. De Duitsers hebben niet veel enthousiasme getoond toen Schulz met de Duitse minister over dit onderwerp heeft gesproken, zo blijkt uit een brief van deze Duitse minister. "Gaat u de zaak eerst aan de Nederlandse kant maar in orde maken".
In deze situatie zullen Schulz en Mansveld proberen op een schoen en een oude slof zover te komen dat ze weer met de Duitsers verder kunnen praten.”

Henri Stork 28-11-2013 @ 12:34 | 0 | rapporteer

Reageren

29 nov 2013

“Raar dat PvdA kamerleden niet tegen deze Mansveld en dit kabinet ingaan he. Dit gaat Delden alleen al tientallen miljoenen kosten, niet alleen woningwaarde. Helemaal eens met mr. Rudolf Beens! Mr. Beens legt vinger op de zere plek, hoor. Noordtak kan makkelijk uit als in 2040 Rotterdam nog meer naar Roer en Duitsland moet leveren. In Hengelo hebben wij een nieuw gezondheid park en ziekenhuis. En daar ga je nu vanuit Delden een ontploffende goederentrein langs laten lopen? Toch van de gekken.

Laat provincie Overijssel goed bijbetalen en Delden redden van ondergang?

En wat doen die actieclub eens? Ga eens op het spoor liggen!! Gooi stenen op spoor om te blokkeren. Ook nu loopt er een trein met chloorgas langs hoor. Pak dat aan. Laat de politiek zich eens vastketenen aan spoor. En niet altijd die zachts akties mensen! Want nu drukken ze het straks nog door Delden en Hengelo Geerdinksweg....”

Herman 29-11-2013 @ 13:20 | 0 | rapporteer

28 nov 2013

“Met dit soort berekeningen kun je nog wel even doorgaan.
Het lieft in je eigen straatje,
Er worden nou eenmaal criteria aan een MER en KBA gesteld en daar worden projecten mee uitgerekend.
Anders zou de berekeningen duurder worden dan het project zelf. dat willen we denk ik ook niet met zijn allen.”

Henk 28-11-2013 @ 14:34 | 0 | rapporteer

Reageren

28 nov 2013

“Henri pas op je hebt wel meer verkeerd gezien.”

willem 28-11-2013 @ 21:04 | 0 | rapporteer

Reageren

02 dec 2013

“Wat een boel onwaarheden in deze ingezonden brief!
1. Er staat dat een nieuwe lijn 1,4 miljard kost, maar in de studie die in 2012 is gedaan en die openbaar is staat dat de kosten tussen de 2 en 4 miljard liggen, en daar zijn kosten voor een goede inpassing (geluid en trillingen weet u wel) nog bij inbegrepen.
2. Het Havenbedrijf Rotterdam heeft laten weten NIET mee te willen beatlen aan een nieuwe lijn, ze wil wel meebetalen aan het onderzoek. En de provincies willen wel VOORfinancieren. Oftewel, alle kosten komen voor rekening van Mansveld (u en ik dus!). Zo graag willen het havenbedrijf en de provincies het dus ook weer niet.
3. Mansveld zou de waardedaling van de huizen langs de bestaande spoorlijn moeten meenemen in de toale kosten: maar bij een nieuwe lijn telt meneer Beens geen euro waardedaling mee, terwijl er toch echt langs die nieuwe lijn ook huizen staan. En meer Beens gaat er blijkbaar vanuit als er een nieuwe lijn komt dat er langs de oude lijn geen extra treinen gaan rijden. En dat is niet juist.
4. Meneer Beens stelt dat het kabinet een nieuwe lijn vanaf 2040 nodig acht, waar staat dat dan? in de studies die in 2013 naar de Tweede Kamer zijn gestuurd staat dat het kabinet tot 2040 in ieder geval GEEN nieuwe lijn nodig acht. En dat is omdat we de studies tot 2040 hebben gekeken.

Prima als meneer Beens wil ageren tegen meer goederentreinen, maar aub wel op basis van feiten.”

Paul 02-12-2013 @ 10:15 | 0 | rapporteer

Reageren