nu 11°
Weerbericht Delden
onbewolkt
19:00
onbewolkt
22:00
onbewolkt
01:00
lichte regen
04:00

Klik hier om alle zoekresultaten te bekijken >

U bevindt zich hier:

home

>

nieuws

>

ingezonden treinramp belgie en situatie hof van twente

Terug

Ingezonden: Treinramp België en situatie Hof van Twente

Op 4 mei s ’morgens hoorde ik van de ontplofte goederentrein in België. Gelukkig geen doden en gewonden, alles onder controle. De volgende ochtend een update van het nieuws: 1 dode en 33 gewonden door giftige dampen die via het riool huizen waren binnengedrongen, terwijl de bewoners ramen en deuren gesloten hielden, op last van de autoriteiten.

Mijn hart huilt om de dode en voor elke gewonde en ik schaam me een beetje. Mijn eerste gedachte was: gelukkig niet hier. Alsof een ramp in België minder erg is, doden en gewonden daar minder tellen dan hier. Mijn angsten waren een voor een uitgekomen, van argwaan tov de autoriteiten, ongeloof in de sussende geluiden van de netbeheerder en vervoerders, en een misplaats gevoel van veiligheid door de brandweer en politie.

Het is nu 2 dagen later en ik heb tijd gehad voor enige zelfreflectie. Maar boos en verdrietig ben ik nog altijd. Verdrietig om de slachtoffers en boos op de autoriteiten die al weer bezig zijn om dit recht te praten en het hebben over acceptabele risico’s. Wie wel eens seconds before disaster heeft gezien, weet dat rampen altijd voortkomen uit een reeks van kleine fouten, vaak menselijk. Ik leg die maat op het spoortje die onze gemeente doorkruist, vlak langs Stokkum en dwars door Goor en Delden.

Het is een verouderd spoor, niet geëlektrificeerd en slechts een spoor, zodat tegemoet komend verkeer op dezelfde rails rijdt, en daarnaast slecht onderhouden. Hiervoor zoekt Pro-Rail de goedkoopste aannemers, zonder eisen aan kwaliteit te stellen. Het spoor is voorzien van verouderde beveiligingsapparatuur. Op dat zelfde spoor wordt een drukke personendienst uitgevoerd door een andere maatschappij als degene die het goederenvervoer regelt.

Het goederenvervoer wordt uitgevoerd door en Duits bedrijf, met Nederlandse machinisten die in algemeenheid een bedenkelijke staat van dienst hebben (lees: In 2012 weer meer machinisten door rood gereden), En ook in België reed de machinist waarschijnlijk te hard over een kapotte wissel. Eventuele noodzakelijke communicatie tussen goederentreinen en personentreinen in geval van nood loopt via de wederzijdse maatschappijen, dus niet rechtstreeks

Het materieel is verouderd (gemiddelde wagon is 30 jaar oud) en slecht onderhouden. Voor spoormaterieel geldt geen APK zoals voor uw auto, en er worden geen onafhankelijke technische controles uitgevoerd. Dat is de verantwoording van de vervoerder die zelf commerciële belangen afweegt tegen veiligheid. Overigens zijn er ook geen snelheidscontroles op het spoor.

In de wagons zit een giftige, brandbare stof, Caprolactam, die bij verbranding grote hoeveelheden ammoniakgas afgeeft. Deze stof is rechtstreeks dodelijk voor mensen, in de richting van de rookpluim tot enkele kilometers afstand, rondom enkele honderden meters. Ik heb geen vertrouwen in de plaatselijke autoriteiten, die als een soort Pavlov reactie bij elk ongeluk melden dat er geen gevaar is voor de volksgezondheid. Niks gebeurd mensen, doorlopen…

Ik heb ook geen vertrouwen in de Brandweer op het gebied van chemische branden. Op vragen gaven zij aan niet op de hoogte te zijn van de stoffen die vervoerd werden, en alleen het gebrek aan water in het buitengebied werd als probleem gezien. In de kernen was er gelukkig genoeg water. Genoeg om de riolen te vullen met weglopende giftige stoffen…. Overleg over brandbestrijding met de fabrikant van de stof (de expert bij uitstek) wordt niet genoemd.

Ik denk aan de explosies van benzoëzuur bij DSM, de explosies bij Cindu Chemicals in Uithoorn, Treinramp bij Hoofddorp, legionella in de Westfriese fora, de vuurwerkramp in Enschede, de Café brand Volendam, De instortende steiger in de Amercentrale, de Brand Chemiepack, treinongeval bij Amsterdam Westerpark enzovoort. Voor wie het zich kan herinneren: de lijst is onmetelijk lang. Honderden mensenlevens onnodig verloren. Ik denk aan de gezinnen waar het leed niet te dragen is. Blijkbaar willen wij niet leren van eerdere rampen. De centen gaat voor. En ik denk aan Murphy: Als een ongeluk kan gebeuren, zal het gebeuren…….Volgens Murphy gaat het dus ook hier gebeuren, vroeg of laat……..

Het meest boos ben ik omdat voor de hoge heren een mensenleven blijkbaar onderdeel is geworden van een kansberekening in het plaatje van de economische groei. Acceptabele risico’s Bah. Die heren moeten zich schamen.

Jos Duurland

Schaduwfractie PvdA

advertenties

08 mei 2013

“Mooi gesproken en helemaal mee eens!”

Karlijn 08-05-2013 @ 16:38 | 0 | rapporteer

Reageren

08 mei 2013

“Laten we de Servo ook vast sluiten, hebben we hier ook geen last meer van.

En DSM in Emmen waar de Caprolactam trein heen gaat ook sluiten.

Geen Volvo meer rijden (garage Feijten in Delden kan ook dicht), want we hebben ook last van de Volvo trein.

Geen kunstoffen meer gebruiken (de trein in Belgie vervoerde een grondstof voor plastic).

Geen spullen meer uit de rest van de wereld meer halen, want deze moeten allemaal vervoerd worden, en wellicht komen die met de trein door Delden.

Niet gaan werken buiten de woonplaats, want dan hebben wij er in Delden ook geen last van.

Geen toeristen meer in Delden, want die komen ook met de trein, afbreken hotels en restaurants.

Rondweg sluiten zijn toch mensen die niet in Delden hoeven te zijn.

Dirk van den Broek sluiten, die worden alleen maar bevooraad door een stinkende vrachtwagen, en al die bezoekers heb je ook veel overlast van, alle andere winkels ook sluiten.

Kanaal dempen, je weet maar nooit.

Watermolen afbreken, want dan kan de trekschuit weer terug op de Twickelervaart.

Ook de trekschuit hebben we niet meer nodig, want wie wil er nu nog in Delden zijn.”

WtW 08-05-2013 @ 19:34 | 0 | rapporteer

Reageren

12 mei 2013

“hahahaha wat kun jij uit je nek kletsen”

hans 12-05-2013 @ 09:49 | 0 | rapporteer

08 mei 2013

“Is Jos Duurland nu opeens voor de trein, als het spoor verdubbeld en geëlektrificeerd wordt???

Of heeft zijn huis vlak langs het spoor dan opeens last van stoorstromen.

Waarschijnlijk heeft hij teveel met chemische stoffen gewerkt tijdens zijn cursus Chemical engineering en ziet hij alleen waanbeelden.”

Jan 08-05-2013 @ 19:57 | 0 | rapporteer

Reageren

08 mei 2013

“Ik ben niet tegen perse tegen het transport via het spoor, maar als vrachtwagens met gevaarlijke stoffen routes om grote steden moeten volgen, waarom zouden treinen volgeladen met chemische zooi dan wel dwars door steden als Goor en Delden mogen?

Daarbij komt, Syntus weet nu al niet op tijd te rijden. Hoe wil je dan ooit ook nog een aantal goedentransporten per uur over het zelfde spoor laten rijden? Praktisch is het gewoon niet eens fatsoenlijk haalbaar en het enige logische gevolg is dat Syntus dadelijk de lijn eruit gooit en we alleen nog maar met de fiets en auto eerst naar Hengelo moeten om op een trein te kunnen stappen.”

Dennis Sievers 08-05-2013 @ 20:30 | 0 | rapporteer

Reageren

08 mei 2013

“Verdubbelen, elektrificeren en de nieuwste beveiliging gebruiken voor de lijn van Zutphen naar Hengelo, is de enigste manier om het veilig te krijgen, een nieuwe spoorlijn voor een enkele trein per uur is echt onnodig.

Als de trein NIET door Goor en Delden rijden, dan rijden ze via Deventer, Bathmen, Holten, Rijssen, Wierden, Almelo en Borne, hier wonen veel meer mensen langs de spoorlijn.

De route vanaf de Betuwelijn naar het noorden en oosten van europa is via de lijn Zutphen Hengelo ook nog eens de korste.”

Rene 08-05-2013 @ 22:30 | 0 | rapporteer

Reageren

09 mei 2013

“Helemaal met Rene en WtW eens”

Henk 09-05-2013 @ 10:23 | 0 | rapporteer

09 mei 2013

“Ik bennetje ( gelukkig de meeste mensen) met WTW eens, overdrijf toch niet zo. Man je ziet beren in en bos waar nog nooit iemand een beer heeft gezien, ( ja ik hoor je al weet roepen, als er dan eens een keer een beer komt, nou die schieten we dan wel af)
Tjonge het is zo simpel om allerlei dingen te gaan roepen zonder daar überhaupt ook maar 1 seconde te hebben bedacht welke economische gevolgen dat heeft, Servo sluiten bv, hoeveel mensen staan er dan opstraat, en wat gaat daar nu eigenlijk fout, men werkt er volgens uiterst strenge milieu regels, en zouden we hè sluiten, dan wordt de fabriek wel weer opgebouwd in een land waar ,onder regels zijn.
Dat land is dan blij met de werkgelegenheid.
Oha, dat er dan een risico is voor de omwonenden maakt ons niks uit, wij zijn het kwijt, het risico is dan ook veel groter om zo'n fabriekte verplaatsen naar een gebeid meer minder regels, dat het helemaal fout gaat dan bij ons waar alles 5 dubbel gecontroleerd dient te worden.
En tot slot, er is nu eenmaal vraag en behoefte naar deze producten in de wereld.

Kortom, ik wist niet dat er zoveel stommiteit in 1 kop paste.
Wees gegroet
Gerrit”

Gerrit 09-05-2013 @ 10:25 | 0 | rapporteer

Reageren

12 mei 2013

“Leer eerst eens schrijven”

hans 12-05-2013 @ 09:52 | 0 | rapporteer

10 mei 2013

“Betuwelijn was aangelegd voor de 2e maasvlakte echter wil Duitsland niet mee werken.. Verder is de kans op een ramp veel groter dan dat de meeste mensen denken...”

John 10-05-2013 @ 12:23 | 0 | rapporteer

Reageren

10 mei 2013

“Nou wat is jou alternatief, alles per vrachtwagen
net alsof daar geen kans op ongevallen is”

henk 10-05-2013 @ 13:44 | 0 | rapporteer

10 mei 2013

“Nou wat is jou alternatief, alles per vrachtwagen
net alsof daar geen kans op ongevallen is”

henk 10-05-2013 @ 13:44 | 0 | rapporteer

10 mei 2013

“Ik zeg ook niet dat het risicoloos is echter is het wel een betere/veiliger manier dan via het spoor..”

John 10-05-2013 @ 18:35 | 0 | rapporteer

Reageren

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen reageren.
Klik hier om in te loggen, of maak hier een account aan.