nu
Weerbericht Delden
lichte regen
01:00
lichte regen
04:00
lichte regen
07:00
lichte regen
10:00

Klik hier om alle zoekresultaten te bekijken >

U bevindt zich hier:

home

>

nieuws

>

milieueffectenrapportage goederenvervoer oostnederland gepubliceerd

Terug

Milieueffectenrapportage goederenvervoer Oost-Nederland gepubliceerd

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft op dinsdag 21 mei de rapportage met daarin de gevolgen voor het milieu door de komst van goederenvervoer door onder andere Delden gepubliceerd. De Twentekanaallijn, die door Delden loopt, is een van de vier opties die in het rapport zijn onderzocht. Later dit jaar wordt op basis van de uitkomsten beslist welk traject gebruikt gaat worden.

Uit het rapport blijkt dat Kopmaken in Deventer over het algemeen de kleinste effecten heeft. Dit komt doordat deze variant een relatief kleine ingreep betreft. De effecten van deze variant ontstaan vooral door toename van het gebruik van het spoor. Van de varianten ten westen en ten oosten van Bathmen is ten oosten van Bathmen voor met name landschap, natuurbeleving en cultuurhistorie en voor waterhuishouding wat gunstiger dan ten westen van Bathmen.

De effecten van de Twentekanaallijn hebben een ander patroon dan die van de Bathmenvarianten, maar daarbij is het moeilijk aan te geven of ze minder of meer effecten hebben. Dit hangt af van het belang dat aan de verschillende thema’s wordt gehecht. Dit MER doet geen uitspraak over de weging die zou moeten worden gebruikt om een voorkeur tussen varianten te bepalen.

Uit de cijfers blijkt wel dat de Twentekanaallijn de duurste variant is met kosten tot 590 miljoen euro. Ook worden op deze lijn de meeste huizen getroffen door trillingen namelijk ongeveer duizend. Anders dan bij de Twentelijnvarianten moeten verder bij deze variant langs de Twentekanaallijn op enkele locaties zware geluidmaatregelen worden genomen. In de praktijk betekent dit dat er in onder andere Delden geluidswallen van meer dan 4 meter hoog geplaatst moeten worden. Klik hier voor de rapportage.

Op donderdag 13 juni 2013 wordt er in het gemeentehuis in Goor een informatieavond gehouden voor de bewoners van Goor en Delden.

advertenties

21 mei 2013

“Vier meter hoge muren dwars door Delden. Fraai hoor.”

Dennis Sievers 21-05-2013 @ 20:55 | 0 | rapporteer

Reageren

23 mei 2013

“Hoezo hoge muren in Delden.

Heb zelf 25 jaar achter de ( oude Blasius kerk) gewoond.”

Jo Tiehuis - Vos 23-05-2013 @ 06:49 | 0 | rapporteer

Reageren

23 mei 2013

“Dat is een keuze geweest mag ik aannemen.”

Dennis Sievers 23-05-2013 @ 09:15 | 0 | rapporteer

Reageren

23 mei 2013

“Bedenk wel dat de Vier meter hoge muren dwars door Delden tegen het geluid zijn als er een ramp gebeurd heb je niks aan deze muren..”

John 23-05-2013 @ 13:15 | 0 | rapporteer

Reageren

22 jun 2013

“Ondanks alle plussen en minnen die er ongtwijfeld zijn zie ik de lijn arnhem/hengelo via het zg. twente kanaal wel zitten, de reden is alsvolgt; Dit spoorlijnte is enkelspoor de kosten van de aanleg bovenleiding op enkelspoor en de uitwijkmogeijkheden die op elk station aanwezig moet zijn wegen niet op tegen de andere varianten. Deze uitwijk mogelijkheid is noodzakelijk om de treinen zowel in gaande en terugrijdende treinen ongestoord met de goederen trein te laten passeren.
Deze keuze is mulieu technisch ook goed en de aanleg van de bovenleiding schep de mogelijkheid om ook andere soortige treinen te laten rijden (geen diesel stank).
ook de kosten van deze keuze zijn beduidend lager en minder belastinggeld wordt er verspild.”

bernardus 22-06-2013 @ 17:25 | 0 | rapporteer

Reageren

22 jun 2013

“Hmmmz je vergeet echter dat het dubbelspoor moet gaan worden over de gehele lengte.. dus de kosten zullen vele malen hoger uitvallen


Daarbij komt om de lijn zodanig gereed te maken kost meer dan het via deventer/almelo/hengelo te laten gaan..”

John 22-06-2013 @ 20:05 | 0 | rapporteer

Reageren

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen reageren.
Klik hier om in te loggen, of maak hier een account aan.