nu
Weerbericht Delden
lichte regen
01:00
lichte regen
04:00
lichte regen
07:00
lichte regen
10:00

Klik hier om alle zoekresultaten te bekijken >

U bevindt zich hier:

home

>

nieuws

>

nieuw alternatief voor spoorgoederenvervoer oostnederland

Terug

Nieuw alternatief voor spoorgoederenvervoer Oost-Nederland

Een groep Twentse stedenbouwkundigen, ondernemers en architecten hebben onder de naam ‘Werkgroep Twente 3.8’ een nieuw alternatief ontwikkeld voor het goederenvervoer over spoor door Oost Nederland. De TC Tubantia meldt op dinsdag dat de nieuwe goederenspoorlijn moet worden gecombineerd met een verlegde A1. Het alternatief zou niet alleen een einde maken aan de discussie over het vervoer door plaatsjes als Delden en Goor, maar ook nieuwe kansen bieden voor de economie in Twente. De regionale krant schrijft dat deze Noordtak van de Betuweroute daarom moet aansluiten op de haven in Hengelo en het Businesspark Twente.

“Het Twentse voorstel laat de nieuwe goederenlijn naar het begin van de zijtak van het Twentekanaal naar Almelo lopen. Vanaf daar maakt de lijn een bocht naar het oosten, ten zuiden van Businesspark XL bij Almelo, ten noorden van Borne en Deurningen en zuidelijk van Oldenzaal, langs een omgelegd stuk A1. Die snelweg volgt vanaf kruispunt Azelo een compleet nieuwe, noordelijke route naar Oldenzaal, zoals ooit in de eerste plannen voor de E35 de bedoeling was. Daarmee wordt het huidige problematische stuk snelweg A35/A1 tussen de knooppunten Azelo en Buren verlost van al het internationale doorgaande verkeer, evenals het huidige stuk A1 tussen Borne en Oldenzaal.”

Klik hier voor het artikel.

advertenties

13 mei 2014

“volgens de kaart in de TC vanmorgen lopen er spoorrails dwars door Twickel en misschien wel dwars door het kasteel. Of zie ik het verkeerd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!”

k.gerritsjans 13-05-2014 @ 18:53 | 0 | rapporteer

Reageren

13 mei 2014

“Klopt, volgens mij ter hoogte van de noordmolen. Compleet onreeel plan lijkt me. Daar gaat Twickel natuurlijk en terecht nooit mee akkoord”

Karin 13-05-2014 @ 21:06 | 0 | rapporteer

Reageren

13 mei 2014

“Het is natuurlijk hartstikke goed dat er specialisten zijn die met varianten komen. Een aansluiting op het Businesspark XL bij Almelo klinkt erg logisch en zal, samen met de aansluiting op het kanaal daar, goed zijn voor de invulling van dat gebied. Echter dit plan gaat uit van de achterhoekvariant waarvan eigenlijk toch al duidelijk is dat die variant echt veel te duur is en daarnaast komen Borne, Zenderen, Deurningen en ook Oldenzaal nu weer in de knel. De lobby in Bathmen heeft goed haar werk gedaan met het laten wegstrepen van 2 van de mogelijke 4 varianten, dus ik zie met toch wel gerede angst de Twentekanaallijn dichterbij komen… rond mei/juni zal de voorkeursvariant in Den Haag bekend gemaakt gaan worden. KWW…”

Rogier 13-05-2014 @ 21:42 | 0 | rapporteer

Reageren

14 mei 2014

“In elke rechtstaat is het doorstrepen van 2 varianten lopende een onderzoek de doodsteek voor dat onderzoek, zeker nu ermee gedreigd is ook te gaan 'rellen' als gekozen wordt voor het kopmaken bij Deventer en er dus maar 1 variant over zou blijven, uitgerekend de meest belastende.

Dit nieuwe plan (nieuwe tracé A1) vraagt om veel meer politieke wil dan er voorradig is. Rogier noemt zeer terecht Borne en Zenderen al. Wel eens van De Groene Poort gehoord? Ik bedoel maar, iedereen is bezig met zijn eigen winkeltje. Is 'men' wel echt bereid die Zendersche Esch op te geven voor dit project? Ik vraag het me af.”

Robbie 14-05-2014 @ 15:29 | 0 | rapporteer

Reageren

14 mei 2014

“Uitermate stompzinnige variant. Die Noordtak zou dus dwars door de Achterhoek moeten lopen, en in Twente midden door belangrijke natuurgebieden als het Molenven en het essen - en houtwallenlandschap tussen Borne en Weerselo? Om maar niet te spreken over een aftakking van Almelo dwars door Twickel naar Hengelo. Deze discussie is in de jaren '70 al uitputtend gevoerd en hoeven we niet nog eens over te doen. Afgezien van de wenselijkheid en de noodzaak van deze noordtak is de enige optie ... over Duits grondgebied.”

Jan 14-05-2014 @ 20:18 | 0 | rapporteer

Reageren

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen reageren.
Klik hier om in te loggen, of maak hier een account aan.