nu
Weerbericht Delden
lichte regen
01:00
lichte regen
04:00
lichte regen
07:00
lichte regen
10:00

Klik hier om alle zoekresultaten te bekijken >

U bevindt zich hier:

home

>

nieuws

>

noordtak blijkt ook na aanvullend onderzoek serieuze optie spoorgoederenvervoer

Terug

Noordtak blijkt ook na aanvullend onderzoek serieuze optie spoorgoederenvervoer

Het aanleggen van een Noordtak van de Betuweroute blijft een serieus alternatief voor het goederenvervoer over bestaand spoor in het Oosten van Nederland. Uit het gezamenlijk onderzoek in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincies Gelderland en Overijssel en het Havenbedrijf Rotterdam blijkt dat de kosten voor een enkelsporige Noordtak 1,7 miljard euro bedragen.

Het onderzoek laat geen fundamentele verschillen zien met de quick-scan die het Havenbedrijf Rotterdam en de provincies Gelderland en Overijssel vorig jaar hebben uitgevoerd als alternatief voor het groeiende goederenvervoer over bestaand spoor door Oost-Nederland. “De quick-scan Noordtak en het onderzoek dat wij nu samen met het Ministerie van Infrastructuur en Milieu hebben uitgevoerd, laat zien dat de Noordtak in de toekomst een serieus alternatief is voor het goederenvervoer over bestaand spoor door Oost-Nederland”, aldus gedeputeerden Conny Bieze (Gelderland), Ineke Bakker (Overijssel) en Allard Castelein (CEO Havenbedrijf Rotterdam N.V.).

Onderzoek

Het havenbedrijf en de provincies hebben vorig jaar een ‘quick-scan Noordtak’ uitgevoerd naar aanleiding van de plannen van het Ministerie van I&M om in Oost-Nederland meer goederentreinen op bestaand spoor te laten rijden in het kader van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). De uitkomst van de quick-scan was dat een nieuwe enkelsporige Noordtak 1,4 miljard euro zou gaan kosten. In het nieuwe onderzoek zijn twee kwalitatieve verbeteringen opgenomen: een ongelijkvloerse spooraansluiting bij Zevenaar en een ongelijkvloerse kruising met de spoorlijn Zutphen-Winterswijk. De kosten zijn nu begroot op 1,7 miljard euro. Het eerdere onderzoek van het Ministerie van IenM uit 2012 leverde een kostenplaatje op van minimaal 2 miljard euro.

Duidelijkheid

De provincies en het Havenbedrijf zijn blij dat er nu samen met het ministerie helderheid kan worden geboden over de te verwachten investeringskosten van een Noordtak en de benodigde procedure en bouwtijd. De Tweede Kamer had in de motie De Boer/Van Veldhoven om het gezamenlijk uitvoeren van een vergelijkend onderzoek gevraagd.

Vervoersprognoses

De staatssecretaris heeft de afgelopen jaren een MER-onderzoek uitgevoerd om te onderzoeken welke omgevingsmaatregelen nodig zijn als er extra goederentreinen over bestaand spoor komen te rijden. In juni 2014 heeft de staatssecretaris besloten om de MER-procedure stil te leggen tot in ieder geval 2020, omdat de meest recente prognoses van het goederenvervoer over spoor zo laag zijn dat er in ieder geval tot rond 2030 geen behoefte is aan de extra Goederenroute door Oost-Nederland. Als nieuwe vervoersprognoses daar rond 2020 aanleiding voor geven, is staatssecretaris Mansveld bereid om de Noordtakroute in haar overwegingen mee te nemen, zo heeft de staatssecretaris in juni 2014 besloten.

Delden

Voorlopig zal het goederenvervoer door het oosten via de goedkoopste variant, kopmaken bij Deventer, vorm gegeven worden. Dit traject heeft ook in de toekomst de voorkeur. Voor Delden is dit goed nieuws; de Twentekanaallijn lijkt met dit voorlopige besluit uit de plannen te verdwijnen. “De voorkeursroute tussen Zutphen en Hengelo voor de Goederenroute Oost-Nederland is de variant “Kopmaken Deventer”. Het betreft de meest kosteneffectieve variant waarbij voor goederenvervoerders een reistijdwinst van 44 minuten kan worden behaald ten opzichte van het huidige traject”, zo schreef de staatssecretaris aan de voorzitter van de Tweede Kamer. “Ook vallen de milieueffecten voor deze variant het meest gunstig uit. De andere drie onderzochte varianten – met nieuwe spoorbogen ten westen of ten oosten van Bathmen, en de aanpassing van de Twentekanaallijn tussen Zutphen en Hengelo – komen hiermee te vervallen.”

advertenties

06 feb 2015

“Datum 5-2-2015
Bron Havenbedrijf Rotterdam N.V. ©
Nieuw onderzoek: Noordtak kost 1,7 mld

Dit is een gezamenlijk persbericht van het Havenbedrijf Rotterdam en de provincies Gelderland en Overijssel

Gezamenlijk onderzoek in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincies Gelderland en Overijssel en het Havenbedrijf Rotterdam geeft aan dat de kosten voor een enkelsporige Noordtak 1,7 miljard euro bedragen. Het onderzoek laat geen fundamentele verschillen zien met de quick-scan die het Havenbedrijf Rotterdam en de provincies Gelderland en Overijssel vorig jaar hebben uitgevoerd als alternatief voor het groeiende goederenvervoer over bestaand spoor door Oost-Nederland.
“Het onderzoek dat wij nu samen met het Ministerie van IenM hebben uitgevoerd laat zien dat de Noordtak in de toekomst een serieus alternatief is voor het goederenvervoer over bestaand spoor door Oost-Nederland”, aldus gedeputeerden Conny Bieze (Gelderland), Ineke Bakker (Overijssel) en Allard Castelein (CEO Havenbedrijf Rotterdam).

Onderzoek

Het Havenbedrijf en de provincies hebben vorig jaar een quick-scan uitgevoerd naar aanleiding van de plannen van het Ministerie van I&M om in Oost-Nederland meer goederentreinen op bestaand spoor te laten rijden in het kader van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). De uitkomst van de quick-scan was dat een nieuwe enkelsporige Noordtak 1,4 miljard euro zou gaan kosten. In het vergelijkende onderzoek zijn twee kwalitatieve verbeteringen opgenomen: een ongelijkvloerse spooraansluiting bij Zevenaar en een ongelijkvloerse kruising met de spoorlijn Zutphen-Winterswijk. De kosten zijn nu begroot op 1,7 miljard euro. Het eerdere onderzoek van het Ministerie van IenM uit 2012 leverde een kostenplaatje op van 2 miljard euro.

Duidelijkheid

De provincies en het Havenbedrijf zijn blij dat er nu samen met het ministerie helderheid kan worden geboden over de te verwachten investeringkosten van een Noordtak en de benodigde procedure en bouwtijd. De Tweede Kamer had in de motie De Boer/Van Veldhoven om het gezamenlijk uitvoeren van een vergelijkend onderzoek gevraagd.

Vervoersprognoses

De staatssecretaris heeft de afgelopen jaren een MER-onderzoek uitgevoerd om te onderzoeken welke omgevingsmaatregelen nodig zijn als er extra goederentreinen over bestaand spoor komen te rijden. In juni 2014 heeft de staatssecretaris besloten om de MER-procedure stil te leggen tot in ieder geval 2020, omdat de meest recente prognoses van het goederenvervoer over spoor zo laag zijn dat er in ieder geval tot die tijd geen behoefte is aan de extra Goederenroute door Oost-Nederland. Als nieuwe vervoersprognoses daar rond 2020 aanleiding voor geven, is staatssecretaris Mansveld bereid om de Noordtakroute in haar overwegingen mee te nemen, zo heeft de staatssecretaris in juni 2014 besloten.

http://www.portofrotterdam.com/nl/actueel/pers-en-nieuwsberichten/Pages/nieuw-onderzoek-noordtak-kost-1-7-mld.aspx?WT.rss_f=pers-en-nieuwsberichten&WT.rss_a=Nieuw_onderzoek_Noordtak_kost_17_mld_RSS&WT.rss_ev=a”

Theo 06-02-2015 @ 23:11 | 0 | rapporteer

Reageren

06 feb 2015

“kostenonderzoek-noordtak-betuweroute



http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/rapporten/2015/02/04/kostenonderzoek-noordtak-betuweroute/kostenonderzoek-noordtak-betuweroute.pdf”

Theo 06-02-2015 @ 23:14 | 0 | rapporteer

Reageren

06 feb 2015

“In 1999 was het al zo dat de Noordtak in Betuwelijn voordeliger was , maar niemand deed wat !!!

http://www.volkskrant.nl/dossier-archief/noordtak-in-betuwelijn-pakt-voordeliger-uit~a526625/”

Theo 06-02-2015 @ 23:17 | 0 | rapporteer

Reageren

07 feb 2015

“Uit economisch en milieu-perspectief is de Noordtak bovendien op de lange termijn het enige “robuuste en toekomstvaste” alternatief, en dat zal een regering die vooruitziet niet mogen negeren.






http://bathmensekrant.nl/bathmen/onderzoek-noordtak-bewijst-opnieuw-cijfers-ministerie-en-prorail-onbetrouwbaar/”

Theo 07-02-2015 @ 09:31 | 0 | rapporteer

Reageren

11 feb 2015

“Nu als gedeputeerde in 1994 al een noordtak langs A18 weet , waarom nu nog uitstellen want het is heden meer dan 17 miljoen ton per jaar ondanks de betuwelijn ???


http://horl.yolasite.com/noordtak-betuwelijn.php”

Karin 11-02-2015 @ 13:20 | 0 | rapporteer

Reageren

11 feb 2015

“Als provincie belangrijker vind dat na jaren overlast over bestaande spoor en dat het veiliger kan en toekomst vast , moeten ze nu niet zeggen we hebben geen geld ???

http://www.tubantia.nl/regio/750-miljoen-voor-behoud-en-herstel-natuur-in-twente-en-de-achterhoek-1.4755930”

Karin 11-02-2015 @ 13:24 | 0 | rapporteer

Reageren

07 apr 2015

“De eerste noordtak kaarten zijn klaar voor de Achterhoek gemeentes hebben 1 april 2015 even bij geklets nu even vaart maken A.U.B. !!!


https://twitter.com/remcovvd/status/583171437814550528/photo/1

https://twitter.com/carladikfaber/status/583180865326456833”

Ronald 07-04-2015 @ 10:52 | 0 | rapporteer

Reageren

10 apr 2015

“N18 tussen Varsseveld en Groenlo ook aanpakken

AANPAK SPOOR EN WEG Afgesproken is dat vanuit de Regio Achterhoek een nadere onderbouwing wordt gemaakt, waarin aangegeven wordt hoe de mobiliteit in totaal in de Achterhoek wordt verbeterd en wat de bijdrage van Regio en gemeenten is.


http://www.achterhoeknieuwsaalten.nl/lokaal/n18_tussen_varsseveld_en_groenlo_ook_aanpakken_3583950.html#.VSe0qE0cR9C”

Ronald 10-04-2015 @ 13:34 | 0 | rapporteer

Reageren

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen reageren.
Klik hier om in te loggen, of maak hier een account aan.