nu
Weerbericht Delden
geheel bewolkt
05:00
half bewolkt
08:00
11°
onbewolkt
11:00
17°
zwaar bewolkt
14:00
20°

Klik hier om alle zoekresultaten te bekijken >

U bevindt zich hier:

home

>

nieuws

>

phsgon na keuze voorkeursvariant mogelijk met jaren uitgesteld

Terug

‘PHS-GON na keuze voorkeursvariant mogelijk met jaren uitgesteld’

Frank van Heijst van het ministerie van Infrastructuur en Milieu was op woensdag 29 januari te gast in de raadscommissie Fysiek om vragen te beantwoorden over het goederenvervoer per spoor door Delden en Goor. De commissieleden voelden de projectleider voor de goederenroutering Oost-Nederland (GON) aan de tand over onder andere het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), de wet Basisnet (vervoer gevaarlijke stoffen) en de wet SWUNG (geluidshinder).

Het informatieve gesprek werd gevoerd voor een volle publieke tribune, waar onder andere de Actiegroep Goederenvervoer Hof van Twente had plaatsgenomen. De AGH had voorafgaand aan de bijeenkomst leden van de commissie geïnformeerd over de stand van zaken en voorzien van de nodige vragen voor Van Heijst.

De afgevaardigde van het ministerie nam ruim de tijd om de situatie uit te leggen en antwoorden te geven. Op de technische vragen trad Van Heijst echter helaas niet in detail. De belangrijkste mededeling die hij deed was dat er momenteel ambtelijke voorbereidingen getroffen worden voor uitstel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer. Om duidelijkheid te verschaffen aan de betrokken aanwonenden zal er voor 1 juni wel een keuze gemaakt worden uit een van de vier voorkeursvarianten, waaronder de Twentekanaallijn. Hierna zullen de plannen mogelijk enige jaren stil komen te liggen.

De AGH is blij met de mededeling dat het programma mogelijk wordt uitgesteld. “Hiermee schept ministerie de mogelijkheid om alternatieven te onderzoeken, zoals bijvoorbeeld het recente initiatief van het Havenbedrijf Rotterdam. Een Noordtak van de Betuweroute kan hierdoor verder vorm gegeven worden. Hopelijk komt van uitstel afstel van het goederenvervoer over bestaand spoor.”

Het niet opwaarderen van de Twentekanaallijn betekent overigens niet dat er in de toekomst geen goederentreinen over het spoor door Delden en Goor zullen rijden. De toename zal dan moeten worden opgevangen door de Twentekanaallijn en de Twentelijn. De wet Basisnet (vervoer gevaarlijke stoffen) en de wet SWUNG (geluidshinder) zullen grootschalig vervoer echter lastig maken.

advertenties

19 feb 2014

“Frank van Heijst van het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft van 1993 tot 1999 als subst. Projectdirector Betuweroute meegewerkt.

En hij verteld dat na 1 juni 2014 een besluit wordt genomen en verteld

"Hierna zullen de plannen mogelijk enige jaren stil komen te liggen."


Nu heer van Heijst er zit een verschil tussen Betuweroute en heden bestaande spoor, hier kunt U toch geen jaren goederentreinen laten lopen , LEG DIT DAN OOK JAREN STIL !!!”

Wim 19-02-2014 @ 14:48 | 0 | rapporteer

Reageren

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen reageren.
Klik hier om in te loggen, of maak hier een account aan.