nu
Weerbericht Delden
geheel bewolkt
05:00
half bewolkt
08:00
11°
onbewolkt
11:00
17°
zwaar bewolkt
14:00
20°

Klik hier om alle zoekresultaten te bekijken >

U bevindt zich hier:

home

>

nieuws

>

twentekanaalplus variant technisch haalbaar

Terug

‘Twentekanaalplus variant technisch haalbaar’

Het alternatief voor goederenvervoer over bestaand spoor dat de Actiegroep Goederenvervoer Hof van Twente vorig jaar bedacht, is technisch haalbaar. Tijdens de algemene ledenvergadering van donderdag 13 februari maakte de AGH bekend dat de plannen voor de Twentekanaalplus variant door studenten van hogeschool Saxion zijn doorberekend, met een positief resultaat.

In de plannen moet het Twentekanaal worden doorgetrokken tot aan het vliegveld Twente. Hier moet een overslagpunt van water- op railvervoer en omgekeerd komen. Een vaarverbinding van het Twentekanaal naar het huidige vliegveld moet gegraven worden over een afstand van 4.5 kilometer. Vanaf het overslagpunt gaan de goederen dan met een spoorlijn langs de A1 ten zuiden van Oldenzaal en naar Duitsland. Voor de plannen moet er ongeveer 6.5 kilometer spoor worden aangelegd. Bij De Lutte sluit de nieuwe lijn dan aan op het bestaande spoor.

De studenten hebben in totaal drie varianten bedacht voor het stuk kanaal en vier voor de aansluiting op het bestaande spoor. In combinatie met het overslagpunt is uiteindelijk het beste route gepresenteerd. “Hierdoor hoeven de goederentreinen niet meer door dorpen en steden”, zo geeft Paul Koppen de Neve van de AGH aan. “Geen trillingen en geen geluidsoverlast, en gevaarlijke stoffen over plekken waar ze minder ellende kunnen veroorzaken.”

Het levert daarnaast volgens de actiegroep onvoorstelbaar veel besparingen en mogelijkheden op. “Allereerst worden op deze manier natuurlijk vele duizenden mensen die aan het spoor wonen ontzien en hoeft er niet geïnvesteerd te worden in maatregelen zoals geluidswallen. Ook kan de Betuweroute dan gewoon gebruikt worden waarvoor hij bedoeld is.”

De AGH hoopt dat ook Havenbedrijf Rotterdam positief tegenover het plan staat. “Zij kunnen ook veel voordeel hebben bij een overslagpunt diep in het land en wanneer de plannen voor het Vliegveld Twente doorgaan, kan dit daar ook aan gekoppeld worden. Ook voor de werkgelegenheid in de zou Twentekanaalplus een enorme boost betekenen.”

De exacte kosten voor het plan moeten nog wel berekend worden, maar de AGH geeft aan te verwachten dat de Twentekanaalplus variant uiteindelijk kostenbesparend is. De plannen en de uitkomsten van het onderzoek van de Saxion studenten zullen binnenkort in Den Haag worden aangeboden.

advertenties

14 feb 2014

“Superplan, direct doen. Ben import tukker en heb de discussie van heel dichtbij meegmaakt van de betuwelijn. Destijds soortegelijk plannen. De pro lobby was sterk zodat de alternatieve plannen het niet hebben gehaald. Helaas. Maar niet getreurd, nu nieuwe ronde nieuwe kansen. Misschien dat de economische crisis toch nog voordelen biedt. Als inderdaad blijkt dat de kosten van dit alternatieve plan, dusdanig lager uitkomen als rails, dan maakt het een kans.”

edwin 14-02-2014 @ 12:40 | 0 | rapporteer

Reageren

14 feb 2014

“Klopt alleen ben ik bang dat door de Tunnelvisie in Den Haag er geen andere mogelijkheid word gezien dan dat zij het willen zien.. Verder bedenk ook dat we de betuwelijn hebben en die zou hier uitstekend voor gebruikt kunnen worden echter wil Duitsland niet mee werken.. Dus ik ben bang dat ook al zou de goederen door Delden komen ze problemen krijgen in Duitsland.. Dus gaan we wel investeren in dubbelspoor en een lelijke hoge muur van 4 meter die bij een ongeluk helemaal niks uithaalt of juist storend werkt..”

John 14-02-2014 @ 13:28 | 0 | rapporteer

Reageren

16 feb 2014

“Heel goed plan. Kostenbesparend en een heleboel ellende weg voor al die mensen die dicht bij het spoor wonen. Laten ze hier zo gauw mogelijk mee aan de slag gaan. Als er nu een vreselijk ongeluk komt is de ellende niet te overzien. Het zou heel veel mensen rust geven.”

Ans van Duuren 16-02-2014 @ 13:17 | 0 | rapporteer

Reageren

16 feb 2014

“Ik woon aan het kanaal, mag ik nu klagen? Al die pruttelende boten, vol met chemische zooi die elkaar moeten passeren in een zo'n dun slootje achter onze voortuin? Dag en nacht het gebrul van scheepsmotoren die die grote sloepen voort moeten duwen?

Alle gekheid op een stokje natuurlijk. De beste oplossing blijft het doortrekken van de betuwelijn Duitsland in als we kijken naar Delden en omgeving, maar het kanaal is al veel beter dan het opsplitsen van Delden in twee woonkernen.”

Dennis Sievers 16-02-2014 @ 13:58 | 0 | rapporteer

Reageren

16 feb 2014

“Het kanaal word als een betere optie gezien echter kan niet elke lading over het kanaal vervoerd worden ivm veiligheid.. Ik denk dat de kanaal optie net iets te kort door de bocht is.. daarbij komt ook nog eens dat het vervoer over het kanaal veel langer duurt dan vervoer over het spoor..”

John 16-02-2014 @ 14:58 | 0 | rapporteer

Reageren

16 feb 2014

“Wat een ontzettend stom plan, en zeker niet goed voor de Nederlandse havens en economie.
Ik zie het al voor me alle Volkswagens van de Pon trein halen op het voormalig vliegveld Twente, en deze in een binnenvaart schip rijden, en in Rotterdam weer van het binnenschip rijden en ze verder transporteren. Wordt een kostbare zaak, gaat zeker de AGH voor niets doen.

Welke idioot verzint zoiets doms, met zulke plannen prijs je jezelf zeker internationaal buitenspel, hiermee is niemand in Nederland bij gebaat.

Wat mij betreft zo snel mogelijk aanleggen die Twentekanaallijn.

O ja, ik woon ook naast de spoorlijn en heb er zeker nu en in de toekomst geen last van.”

Wim 16-02-2014 @ 22:44 | 0 | rapporteer

Reageren

17 feb 2014

“Denk dat Wim nog niet door heeft wat de gevolgen zijn..

4 meter hoge muren, dubbel spoor, elektriciteit kabels boven het spoor.. Veel meer geluids overlast en ga zo maar door..”

John 17-02-2014 @ 11:42 | 0 | rapporteer

Reageren

17 feb 2014

“@John,

De volgende opmerkingen:
- Elektrische treinen maken minder lawaai dan dieseltreinen.
- Een extra kanaal graven kost veel meer (geld en grond) dan het dubbel spoor, voor het dubbelspoor is trouwens ruimte genoeg aanwezig.
- Nergens staan 4 meter hoge muren langs het spoor, ze zijn hooguit 2 meter hoog, zie in Borne, de AGH kan erg overdrijven.
- Treinen zijn het veiligste vervoersmiddel.

Tuurlijk ben ik voorstander van dat het huidige spoor verbeterd moet worden om er ook goederentreinen over te laten rijden, zoals het verwijderen van de gevaarlijkste spoorwegovergangen.

Maar we moeten ons niet gek laten maken door een stel dwazen die AGH heten, en doen alsof het 1839 is het dat (goederen)treinen gevaarlijke vuurspugende monsters zijn.

Met elke goederentrein:
- Besparen we ons een fixe CO2 uitstoot.
- Rijden er heel wat vrachtwagens minder op de A1.
- We verdienen er als BV Nederland geld aan, we zijn nu eenmaal een transport en handels land.


We moeten ons het kaas niet van het brood laten eten, door overal tegen te zijn, en vooral niet zulke onzin te roepen, soms is nu eenmaal de trein het beste vervoermiddel.


Iedereen weet dat als je langs een spoorlijn woont er een kans is dat er een trein langs komt, dit weet je ook als je langs een kanaal woont dat er af en toe een schip langs komt, of in het verlengde van een startbaan er af en toe een vliegtuig langs komt.

De spoorlijn ligt er als sinds 1860, iedereen kan dus weten dat er trein langs kan komen, en hoe meer er langs komen hoe efficiënter het gebruik is.”

Wim 17-02-2014 @ 19:12 | 0 | rapporteer

Reageren

17 feb 2014

“Hallo,

Mag ik dan als chauffeursvrouw even opkomen voor al dat vrachtverkeer dat dan minder over de A1 gaat?
Houd dat in dat mijn man, trucker in hart in nieren, bij de deur komt te ziten?
Transport? De eerste sector die het voelt wanneer het economisch minder gaat, transport de sector die al zoveel heeft te verduren, te denken valt aan de valse concurentie vanuit het oosten? Transport, de sector die van vroeger uit nog paste in een jongensboek, vrijheid, blijheid. Die nu kapot gemaakt wordt door regeltjes en wetgevingen?”

m 17-02-2014 @ 21:07 | 0 | rapporteer

Reageren

19 feb 2014

“Karin, ben je getrouwd met een Pool? Zie alleen nog poolse chauffeurs op de A1, of is dat wellicht het probleem van de sector. Snap je wellicht ook waarom de spoorlijn nodig is.”

Henk 19-02-2014 @ 17:35 | 0 | rapporteer

19 feb 2014

“Karin, ben je getrouwd met een Pool? Zie alleen nog poolse chauffeurs op de A1, of is dat wellicht het probleem van de sector. Snap je wellicht ook waarom de spoorlijn nodig is.”

Henk 19-02-2014 @ 17:35 | 0 | rapporteer

17 feb 2014

“@M
Volkomen met jou eens.”

Job 17-02-2014 @ 23:04 | 0 | rapporteer

Reageren

18 feb 2014

“@ Wim

elektriciteit kabels nog niet automatisch dat er elektrische treinen over het spoor gaan rijden bij een dubbel spoor zijn deze namelijk verplicht.. nog net weer iets anders..

Niemand heeft het over een dubbel kanaal graven via de huidige infrastructuur moet het makkelijk te regelen zijn..

4 meter is verplicht bij dit soort ondernemingen.. (ook al zou het weinig uitmaken als er een ramp plaatst vind) Zie het als een muurtje die je metselt ter bescherming van het zee water..

gevaarlijkste spoorwegovergangen? Als het door gaat dan ligt half Delden om het half uur plat bedenk wel dat ruim 70 procent van Delden ten zuiden van het spoor ligt dan krijgen we net zulke toestanden zoals in Borne..

CO2 uitstoot? dieseltreinen zijn niet veel beter dan vrachtwagens..
BV Nederland.. eerder BV Rotterdamse haven.. we hebben al de betuwelijn voor hun aangelegt vergeet dat niet...

Ik weet niet hoe je in je geschiedenis zit maar de spoorlijn was in eerste instantie aangelegd om personen te vervoeren niet voor goederen.. dat kwam pas later bedenk wel dat Delden een haven bij het kanaal heeft juist voor de goederen...

Daarbij komt, iets wat weinig mensen weten, het spoor word al te veel gebruikt.. de huidige staat van het spoor is niet extreem goed, op sommige punten is het zelfs slecht..

Wij hier in de hof van twente of Delden profiteert niet mee met het goederen vervoer...

Dus vraag ik mij af waarom je een voorstander bent terwijl je op sommige punten net iets te snel door de bocht gaat...”

John 18-02-2014 @ 00:41 | 0 | rapporteer

Reageren

19 feb 2014

“John,

De gebruiks vergoeding voor elektrische treinen is veel lager dan voor diesel treinen, bijna elke vervoerder rijdt elektrisch.

Het kost heel wat ruimte om een kanaal te graven tussen het twentekanaal en het vliegveld, alleen de kosten voor dit stukje kanaal zullen hoger zijn dan het dubbelsporig uitvoeren van de Twentekanaallijn.

Je moet je zelf niet gek maken, een scherm komt er echt niet, heeft ook totaal geen zin met de overwegen die er nu zijn zoals St Annabrinkstraat, of heb je wel eens een scherm gezien met grote gaten erin.

Delden plat?, er is toch een tunneltje.

De spoorlijn is aangelegd als personenlijn, hoe kom je aan zulke onzin, het is een gewone hoofdspoorlijn waar alles over vervoerd mag worden.

Daarbij komt, iets wat weinig mensen weten, het spoor word al te veel gebruikt.. de huidige staat van het spoor is niet extreem goed, op sommige punten is het zelfs slecht, Antw. ALWEER ONZIN, het spoor is een paar jaar geleden bijna in zijn geheel vervangen tussen Goor en Hengelo, ik woon vlak bij het spoor heb het zelf gezien, het is zelfs verzwaard, zodat er ook zware goederentreinen over heen kunnen.

Wij hier in de hof van twente of Delden profiteert niet mee met het goederen vervoer, ALWEER ONZIN, of ken je het bedrijf Elementis niet?

Stel jezelf eens de volgende vragen, en ga eens boven je eigen frustratie staan:
- Waarom groeien havans van Antwerpen en Hamburg wel, maar krimpen juist de havens van Amsterdam en Rotterdam.
- Waar zijn de groei markten in Europa, deze liggen niet in het Roergebied,
- Waarom rijden er zoveel oost europese vrachtwagens over de A1.
- Waarom profiteren wij niet van de economische groei, terwijl Duitsland wel groeit.
- Waarom transporteren de Duitsers liever via hun eigen havens, en laten ze Nederland links (of rechts) liggen.

De kans dat de Twentekanaallijn er komt is volgens mij meer dan 95%,”

Wim 19-02-2014 @ 19:29 | 0 | rapporteer

18 feb 2014

“Ik gok dat Wim niet naast het spoor woont en daardoor minder last van de goederentreinen zou hebben dan andere mensen.

Wij hebben enkele jaren geleden een huis aan het spoor gekocht. Van de kleine syntus treinen hebben we geen last maar als er meer goederentreinen zouden komen zullen wij er zeker veel overlast aan ondervinden.

Het gaat dan niet alleen om geluidsoverlast maar ook om de waardevermindering van onze woning, schade door trillingen aan onze woning en noem het maar op. Een groot pluspunt aan het huis is onze tuin maar als er de hele dag goederentreinen langskomen is het ook niet meer prettig om hier te zitten.”

Karin 18-02-2014 @ 08:54 | 0 | rapporteer

Reageren

18 feb 2014

“Het idee om zoveel mogelijk gebruik te maken van de capaciteit van het Twentekanaal ondersteun ik. Immers volgens RWS zal in 2018 de verdubbeling van de sluis in Eefde gereed komen, waardoor de wachttijden aldaar drastisch zullen afnemen. Doortrekken van het kanaal naar het vliegveld Twente en aldaar de goederen overslaan op railververvoer is een aardige gedachte alleen ook duur ten opzichte van het onderstaande alternatief. Bottleneck blijven de sluizen in Delden en Hengelo en doortrekking van het Twentekanaal door het stedelijk gebied van Hengelo/Enschede is ook een megaklus.

Hogeschool Saxion zou ook overslag van water- op railvervoer bij Almelo kunnen bekijken en doorrekenen.
De verdieping en verruiming van de zijtak van het Twentekanaal naar Almelo moet volgens RWS in 2020 klaar zijn. Na Eefde zijn er tot Almelo geen sluizen meer. Op industriegebied Dollegoor bij Almelo is nu al overslag mogelijk naar railvervoer. Dit zou uitgebouwd moeten worden. Mijn voorstel is vanaf Almelo een deel van de lijn naar Coevorden te gebruiken en ergens vanaf die lijn een stuk nieuwe spoorlijn aan te leggen richting Emlichheim of zuidelijk daarvan naar de reeds bestaande goederenspoorlijn Coevorden - Bentheim.”

Johan te Linde 18-02-2014 @ 15:23 | 0 | rapporteer

Reageren

18 feb 2014

“Ik ben ook een groot voorstander van het vervoer over het water.
Dit was k reeds vele jaren alvorens er sprake is van deze problematiek.”

wim vreeling 18-02-2014 @ 19:21 | 0 | rapporteer

Reageren

18 feb 2014

“zie mijn reactie van 18 februari 2014 om 19.21 uur”

wim vreeling 18-02-2014 @ 19:23 | 0 | rapporteer

Reageren

19 feb 2014

“UT Twente weer een alternatief nieuw spoor en kanaal zonder kosten te noemen ???


Maak de secretaris Mansveld nu niet knettergek door veel plannen voor te leggen.


Eindelijk is 2014 een toekomst vaste alternatief voorgesteld namelijk langs de nieuwe N18 en bestaande A18 (en komt tevens langs vliegveld twente te liggen)





Officieel Bezwaarschrift Provincie Gelderland 22 januari 2014

http://sis.prv.gelderland.nl/brondoc/PS/2014/NOTITIE/SIS_13193.PDF

Officieel Bezwaarschrift Provincie Overijssel 23 januari 2014

http://www.overijssel.nl/sis/16301404533003.pdf






Rapport 2011 Movares variant alternatief E

http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/rapporten/2012/07/12/actualisatie-trajectnota-mer-noord-oostelijke-verbinding/lp-i-m-0000002367.pdf”

Harry 19-02-2014 @ 13:29 | 0 | rapporteer

Reageren

19 feb 2014

“Het plan zal struikelen omdat het financieel te duur zal worden , zowel nieuw spoor met verlengen van kanaal .


UT Twente is nu wel erg laat , dit hadden ze ook 2012 kunnen uitwerken!!!

Zoals Frank van Heijst van Ministerie van Infrastructuur en Milieu al op 29 januari 2014 vertelde , zal er totaal niets worden gedaan, maar wel doorgang van goederentreinen over bestaande spoor jaren doorgaan.”

Wessink 19-02-2014 @ 14:40 | 0 | rapporteer

Reageren

23 feb 2014

“Dagblad de Gelderlander

Achterhoek wil meepraten over Noordtak Betuweroute

Geplaatst op 21 februari 2014


DOETINCHEM - De Achterhoek wil aan tafel bij gesprekken over de aanleg van de Noordtak van de Betuweroute.



"Zeker nu het vermoeden bestaat dat de route door de Achterhoek het enige alternatief is",



zegt Peter Drenth, wethouder van de gemeente Doetinchem en voorzitter van de Achterhoekse wethouders mobiliteit.

Compensatie
"Maar als de Noordtak door de Achterhoek gaat – langs N18 en A18 – dan niet als betonnen bak waar de regio niets aan heeft. Dan willen we compensatie. In de vorm van dubbelspoor voor personenvervoer of een opgewaardeerde A18 en N18."


De Noordtak moet het goederenvervoer afkomstig uit de Rotterdamse haven over de Betuweroute vanaf Elst naar Noord-Duitsland vervoeren. Het oorspronkelijke plan is dat over het bestaande spoor via Elst-Zutphen-Oldenzaal te doen.

Bestaand spoor
Eind november werd echter bekend dat in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam wordt gekeken naar een alternatief over niet bestaand spoor.”

enige alternatief is 23-02-2014 @ 22:37 | 0 | rapporteer

Reageren

27 feb 2014

“Vind het niet zo goed idee, van een zeeschip op een binnenvaartschip 129Km varen en dan op de trein zijn te veel handeling kosten, kost bovendien veel tijd, het moet allemaal sneller en vooral goedkoper
Bovendien gaat die trein dan bij de Lutte de grens over, vervolgens hebben veel Duitse aanwonenden dan de overlast.
Ook in Duitsland zijn de protesten niet van de lucht, we moeten Europees denken, dus die goederen die bestemd zijn voor noord Duitsland en Polen die zo dicht mogelijk aanvoeren per schip en dan verladen.
Rotterdam verdient maar 7 cent per getransporteerde euro, daar krijgt oost Nederland niets van mee, maar wel de overlast.
We kunnen het belastinggeld beter investeren in innovatie en de maakindustrie”

Henk Derksen 27-02-2014 @ 16:02 | 0 | rapporteer

Reageren

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen reageren.
Klik hier om in te loggen, of maak hier een account aan.