In 2012 werd bekend dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu de spoorlijn langs Delden zag als een van de vier opties voor zwaar goederenvervoer. Deze opties maakten deel uit van een wijziging in de Tracéwet die nodig zouden zijn om de verwachte groei van het goederenvervoer op de bestaande spoorlijnen tussen Elst (vlak bij Nijmegen) en Oldenzaal/grens Duitsland mogelijk te maken.
In Delden en de Hof van Twente ontstond de Actiegroep Goederenvervoer Hof van Twente, die fel protesteerde tegen de mogelijk komst van zwaar vervoer en mogelijk gevaarlijkste stoffen. Ook was de actiegroep tegen de mogelijke komst van een grote muur door Delden en het dubbele spoor met bovenleiding.
Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu maakte media 2014 bekend te willen wachten met verdere vervolgstappen met betrekking tot het opwaarderen van het spoor in Oost-Nederland als onderdeel van het PHS-GON. Voor de korte termijn werd het goederenvervoer door het oosten via de goedkoopste variant, kopmaken bij Deventer, vormgegeven. Dit traject heeft ook in de toekomst de voorkeur. Voor Delden was dit goed nieuws; de Twentekanaallijn lijkt met dit voorlopige besluit uit de plannen te verdwijnen.
Alleen geregistreerde gebruikers kunnen reageren.
Klik hier om in te loggen, of maak hier een account aan.