nu 17°
Weerbericht Delden
lichte regen
17:00
18°
licht bewolkt
20:00
14°
geheel bewolkt
23:00
10°
geheel bewolkt
02:00

Klik hier om alle zoekresultaten te bekijken >

U bevindt zich hier:

home

>

nieuws

>

college drie redenen voor forse prijsstijging treinkaartjes traject delden

Terug

College: ‘Drie redenen voor forse prijsstijging treinkaartjes traject Delden’

Aan de grote kostenstijging van treinkaartjes op het traject Zutphen – Oldenzaal liggen verschillende redenen te grondslag, dat laat het college weten op vragen van GroenLinks. Onlangs bleek uit een onderzoek van de TC Tubantia dat onder andere Deldenaren relatief veel betalen voor een treinreisje op het genoemde traject. Waar de kosten voor een treinkaartje op andere routes in de regio de afgelopen jaren maar licht stegen, namen de kosten voor een treinkaartje vanaf Delden met ongeveer 25 procent toe. Een ticket voor de trein tussen Zutphen en Oldenzaal is in vijf jaar tijd gestegen van 9,90 euro naar 13,13 euro. Op kortere afstanden op het traject is het verschil zelfs nog groter. Voor een enkeltje naar Hengelo moet inmiddels ruim 2 euro worden neergeteld. Een ritje naar Goor kost zelfs 3,14 euro.

“In de betreffende artikelen in de krant wordt de prijsstijging op de lijn Zutphen-Hengelo-Oldenzaal (ZHO) vergeleken met de lijn Enschede-Zwolle (ZwEn). Navraag bij de Provincie Overijssel (concessiehouder) leert dat de prijzen op de lijn ZHO inderdaad harder zijn gestegen dan op de lijn ZwEn. Het klopt ook dat een deel van die prijsstijging veroorzaakt is door het na de gunning van ZHO alsnog uitvragen van een toilet op de trein. Bij de treinen voor Zwolle-Enschede zijn de toiletten meteen meegenomen waardoor deze niet terugkomen in de prijs.”

Een andere deel van het verschil in prijsstijging is veroorzaakt doordat NS elk jaar met de consumentenprijsindex verhoogt en Keolis met de OV-index waar de kosten van Personeel, materieel en brandstof in zijn verwerkt. “Dat zijn twee verschillende landelijke indexen waarbij die van het regionale OV de afgelopen jaren hoger uitvielen dan die van de NS.” De laatste reden is het tarievenhuis Oost. “Binnen het tarievenhuis Oost zijn de mogelijkheden tot korting verhoogt, maar daar staat tegenover dat de kilometerprijs ook verhoogd is. De treinlijn ZwEn is pas regionaal geworden nadat deze wijziging was doorgevoerd.”

Het college laat tevens weten geen inzicht te hebben op het effect van de hoge kosten voor bepaalde groepen, zoals bijvoorbeeld scholieren, ouderen, mensen met een AOW uitkering of een Wmo indicatie voor vervoer.

advertenties

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen reageren.
Klik hier om in te loggen, of maak hier een account aan.