nu 13°
Weerbericht Delden
half bewolkt
02:00
11°
licht bewolkt
05:00
10°
half bewolkt
08:00
14°
geheel bewolkt
11:00
16°

Klik hier om alle zoekresultaten te bekijken >

U bevindt zich hier:

home

>

nieuws

>

heropening station delden met reis door de tijd

Terug

Heropening Station Delden met Reis door de Tijd

Wachtkamer eerste en derde klasse, reis-Snoep, bagage depot, een fietsenstalling en posters speciaal ontworpen voor de nieuwe tentoonstelling als onderdeel van het project BlikveldD3 . Station Delden maakt de komende maanden een ‘Reis door de tijd’ en laat het gebouw zien in de verschillende periodes uit het verleden. Perron1, de expositieruimte in de voormalige wachtkamer van het stationsgebouw wordt op zondag 17 december om 16.00 uur feestelijk heropend. Onder andere amateurhistoricus Dick Lohuis vertelt dan over de geschiedenis van het gebouw.

MIKC organiseert in 2017 en 2018 zeven projecten rondom het verhaal van Overijssel. Deze kunsthistorische projecten geven een ruimtelijke kijk op de geschiedenis van Delden en haar bewoners. In vernieuwende ruimtelijke projecten geven kunstenaars hun visie op archeologie, streekcultuur, streektaal, geschiedenis, immaterieel erfgoed en het landschap van Overijssel. Wonen en werken, rijkdom en armoede, liefde en haat, discriminatie en geweld zijn thema’s die ook in het hedendaagse leven nog steeds een belangrijk gegeven zijn. Het vierde project is van Janneke Kornet en heet Reis door de tijd.

Geschiedenis van station Delden

Kort na de oprichting van de Staatsspoorwegen in 1863 werd begonnen met de aanleg van tien nieuwe spoorverbindingen in Nederland. Voor de stations langs deze ‘staatslijnen’ werd gebruikgemaakt van standaardontwerpen in vijf klassen. De eerste klasse was voorbehouden aan de grote provinciesteden en de belangrijke spoorwegknooppunten. De volgende klassen namen in belang af. Bij de vijfde klasse ging het om kleine halteplaatsen op het platteland. Decennialang bepaalden de standaardstations het beeld van de spoorwegen. Elk type kwam in tientallen plaatsen verspreid door het land voor.

Anderhalve eeuw later zijn de doodgewone stations van toen uitzonderlijk geworden. De overgebleven stations hebben stuk voor stuk veranderingen ondergaan, maar toch zijn de ontwerpen herkenbaar gebleven. Station Delden is een van de best bewaarde stations van de vierde klasse. Het station werd gebouwd aan Staatslijn D, van Zutphen naar Enschede. Aan deze lijn waren anderhalve eeuw geleden geen grote steden te vinden. De belangrijkste plaatsen waren Enschede en Hengelo, waar een station van de derde klasse volstond. Lochem, Goor en Delden kregen stations van de vierde klasse en verder waren het kleine haltegebouwtjes.

Het station vierde klasse is een compact gebouw, zonder zijvleugels zoals die bij grotere stations vaak voorkomen. Het gebouw is wel verbijzonderd met een fronton midden in de gevel. Eenmaal in gebruik, bleek dat de stations van dit type niet voldoende ruimte boden. Rond 1900 kregen de meeste stations van de vierde klasse er daarom een vleugel bij, uiteraard ook volgens een standaardontwerp. Na die tijd is Station Delden qua buitenkant niet meer ingrijpend veranderd. Echter zijn er in de binnenkant nog wel een aantal aanpassingen gedaan. Hierbij zijn diverse muren doorgebroken en bijgebouwd om te voorzien in de wisselende functies die het gebouw gehad heeft. Van wachtruimte, fietsenstalling tot kunstruimte.

advertenties

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen reageren.
Klik hier om in te loggen, of maak hier een account aan.