nu 22°
half bewolkt
02:00
12°

Klik hier om alle zoekresultaten te bekijken >

U bevindt zich hier:

home

nieuws

ingezonden team uit delden bedwingt mont ventoux

Terug

Ingezonden: Team uit Delden bedwingt Mont Ventoux

Annet Schultze, David Jansen, Erik Averdijk, Janna Rosie, Tieme Alberts en Monique Stege hebben op 10 juni de Mont Ventoux bedwongen. Met de klimtocht heeft het zestal, voornamelijk afkomstig uit Delden, geld ingezameld voor de actie ‘Klimmen tegen MS’. Hieronder het verslag van het avontuur.

Om half 7 gingen de wekkers, zodat we na een flink ontbijt om half 8 in de bus konden stappen en vertrokken naar Sault. Daar kwamen we rond half 9 aan, rolstoel klaar maken met de extra lange stok, foto’s gemaakt natuurlijk van de berg en ons team. Om 10 voor 9 zijn we vertrokken vanaf Sault. Onze inschatting was dat we er 8 uur over zouden doen, 26 km met een gemiddelde stijging van 5% waar het bovenop de berg een stijging was van 7% tot 11%.

Vanuit Sault begin je met een daling om het dorp te verlaten, waarna de eerste 5km door de lavendel velden een prachtig begin was. Het was een mooi stukje warmlopen voordat het echte werk begon. We waren allemaal positief ingesteld en hadden er zin in. Janna had tijdens het begin wat last van de warmte. De weersvoorspelling was alles behalve positief, maar toen we gestart waren brak het zonnetje meerdere malen door waardoor het op die momenten flink heet was, vooral onderaan de berg. Met een gemiddelde snelheid van 5,2 km per uur wandelden we de berg op. Achterin de rolstoeltas hadden we een muziek box waardoor we goed gemotiveerd raakten tijdens de zwaardere stukken. De nodige meezingacties en danspasjes hielden ons positief en gemotiveerd.

Het eerste pauzepunt was bij ongeveer 10 km. Dit was een welkome stop om wat te eten en te drinken en om de nodige gesprekken te voeren met de anderen die de berg aan het trotseren waren. We kwamen er al snel achter dat ons team al best bekend was met onze mede- wandelaars en fietsers. We zijn bij deze organisatie het eerste team dat iemand in een rolstoel naar boven duwen.

De organisatie had alles super goed voor elkaar. Ondanks dat we eerder begonnen, werden we goed in de gaten gehouden en reed de organisatie af en aan met busjes, motoren en auto’s. Dit alles om te checken of we iets nodig hadden en zodra we tussen de pauze punten van de organisatie gingen pauzeren kwam er altijd wel iemand van de organisatie kijken of alles goed ging en of we wat nodig hadden. Natuurlijk waren we zelf ook goed voorbereid. Extra binnenband en de nodige gereedschap voor de rolstoel, CO2 patronen om waar nodig de banden van de rolstoel op te pompen. Natuurlijk ook blarenpleisters, eten en drinken.

De eerste 18 km vlogen voorbij, we hadden het tempo er goed inzitten en iedereen had hetzelfde wandeltempo waardoor we sneller gingen dan verwacht. In één van de bochten rond 18 km kwamen we Esther tegen. Esther, die ook MS heeft ging met haar handbike inclusief hulpmotor vanaf Sault de berg op. Helaas was haar tweede accu al opgegaan, waardoor haar man naar het volgende pauzepunt moest fietsen om haar derde en laatste accu op te halen. We hebben eerst even bij haar gewacht waarna duidelijk werd dat haar derde accu kwijt was. Daar werd natuurlijk naar gezocht, maar wij besloten als team om haar een handje te helpen. Door wat creatief sleutelen hebben we met twee jasjes een treksysteem kunnen maken, waardoor we haar 2,5 km naar boven hebben getrokken naar het pauzepunt vlak na Chalet- Reynard.

Erik, David en Janna duwden Monique voort in haar rolstoel en Tieme met Annet hielpen Esther naar boven. Bij Chalet- Reynard zaten vele supporters en mensen te genieten op het terras. We kwamen langs en kregen daar zelfs een staande ovatie van alle mensen daar. Dit was een emotioneel moment voor ons allemaal en gelijk de boost om verder te gaan. Want vanaf daar kwam het zware stuk, namelijk de 7 tot 11% stijging! 500 Meter verderop was het pauzepunt en wat waren we blij dat we gezamenlijk met Esther daar aangekomen waren. Gelukkig was haar accu gevonden en heeft ze gelijk een oplossing gevonden voor de laatste 5,5 km. De eerste 3 redde ze met haar accu, daarna hebben ze haar met een aantal vrijwilligers verder de berg op geduwd. De top heeft ze in ieder geval gehaald!

Wij hebben na Chalet- Reynard in een rustiger tempo doorgewandeld. De ijle lucht en de steile helling maakten het zwaar. Erik nog steeds wandelend op zijn klompen was vastberaden om de top te behalen en had het tempo er goed in. De rest van het team begon wat last te krijgen van het duwen en we begonnen de kilometers aardig te voelen. De stukken met 7% stijging voelden als een verademing vergeleken met de stukken van 8 en 9 %. Met meerdere pauzes tussendoor, vooral nodig wanneer we de steilere stukken hadden gehad, kwamen we steeds dichterbij ons doel. Genietend van de uitzichten wandelden en duwden we rustig aan door. Tieme kreeg last van zijn rug en begon er steeds meer moeite mee te hebben. Het support team bestaande uit Janna en Annet hielpen hem de moed erin te houden zodat we natuurlijk gezamenlijk de top zouden bereiken.

De laatste 500 meter had een stijging van 11% en was daarmee het zwaarste stuk. Emoties zaten hoog en fysiek waren we uitgeblust. Stap voor stap gingen we door en bleven we elkaar motiveren om naar de rood/witte toren te blijven wandelen. Zodra we de bocht om kwamen werden we toegejuicht door de vrijwilligers, organisatie en supporters. Dit gaf flinke moed om de laatste meters door te lopen om zo bovenop de Mont Ventoux te eindigen. Een ontlading van emoties kwam los, waarna het euforische gevoel losbrak. We hadden het gehaald!

DE Mont Ventoux, de kale berg, de Reus van de Provence; team ‘Met MS naar de top’ met Monique in de rolstoel heeft het gehaald! En we kunnen niet trotser zijn. Volgend jaar zijn we er weer bij en gaan we dit gewoon over doen!

advertenties

11 jun 2019

“Fantastisch!!! Hartelijke gefeliciteerd.”

Johannes 11-06-2019 @ 17:15 | 2 | rapporteer

Reageren

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen reageren.
Klik hier om in te loggen, of maak hier een account aan.