U bevindt zich hier:
no hero speelt in op actuatilteit met expositie naakt in de kunst
Museum No Hero toont vanaf 3 november a.s. 14 schilderijen en drie sculpturen rondom het thema ‘Naakt in de Kunst’. De kunstvoorwerpen, alle uit de collectie van de No Hero Foundation, komen uit China, Frankrijk en Nederland en zijn gemaakt tussen 1896 en 2008. De tentoonstelling haakt in op het zeer actuele thema van naakt in musea en de openbare ruimte. Wat mag er wel worden getoond en wat niet (meer)? Directe aanleiding voor de tentoonstelling is het recent verwijderen van een schilderij van een ontblote borst in de rechtbank van Almelo dat daar al een kwart eeuw hing. De (kleine) tentoonstelling behandelt drie thema’s: Kunst en Beschouwer, Kunst en Publieke ruimte en #MeToo: seksuele intimidatie in de kunstwereld. Bij de tentoonstelling is een audiotour in drie talen gemaakt (Nederlands, Engels en Duits).
Machtsmisbruik
Kan een kunstwerk getuigen van seksuele intimidatie? En zo ja, waarom vinden we het over het algemeen geen probleem om dit soort werken in musea tentoon te stellen? Is onze verhouding met ‘naakte kunst’ door de #MeToo-affaires veranderd? Mag kunst in de openbare ruimte getoond worden, wanneer er een vermoeden is dat het onderwerp van het schilderij (het model) slachtoffer is van machtsmisbruik? Hoe kunnen we zeker zijn dat er misbruik heeft plaatsgevonden en aan wie is het om die afweging te maken? De tentoonstelling #MeToo? - Naakt in de kunst wil mensen aanzetten om na te denken over de mens áchter de kunst, zowel de kunstenaar als het model waarvan hij (vaak een hij) gebruik maakt.
Male gaze
In de westerse kunst is de male gaze (de mannelijke blik) dominant. Kunstenaars waren veelal mannen, hun modellen over het algemeen vrouwen. De wereld wordt dus weergegeven vanuit een mannelijk standpunt. De Franse Salon-kunstenaar Albert Penot (1862-1930) is beroemd geworden met zijn studies van naakte vrouwen (in de tentoonstelling La Fille d’Eve uit ca. 1905). Ook de schilderijen Liggend Naakt van Toon Kelder (1894-1973) en Mowgly d ‘après Boucher van Bas Meerman (1970) geven de male gaze weer. Op het laatste werk is een jong meisje te zien in een uitgesproken seksuele pose. Bas Meerman is echter ook bekend geworden met zijn schilderijen van naakte mannen, zoals het expliciete werk Nelson (1999). Er wordt ook werk getoond van Chinese hedendaagse kunstenaars als Luo Fahui en Wang Chengyun. De laatste heeft onder meer als thema het dagelijkse leven en de sociale veranderingen in de grote Chinese steden.
Beeldenstorm
Gemma Boon, directeur Museum No Hero: "Met deze tentoonstelling willen wij mensen aan het denken zetten over zaken die wij als ‘normaal’ zijn gaan beschouwen, zoals het tonen van naakt in de openbare ruimte. Niet met de wens om een nieuwe ‘beeldenstorm’ te ontketenen, maar om bewust te zijn van de keuzes die wij maken. Zodat we – wanneer er opnieuw een pleidooi voor het verwijderen van een schilderij losbarst – goede afwegingen kunnen maken of we dat wenselijk vinden. Ik wil vooral onze bezoekers stimuleren om een eigen mening te vormen. Ik ben absoluut vóór het tonen van kunst met naakt in musea en de publieke ruimte – maar ik vind het wel noodzakelijk om met elkaar de dialoog aan te gaan."
#Metoo
De hashtag (#) Metoo werd een jaar geleden gelanceerd toen een Amerikaanse filmproducent werd beschuldigd van seksueel misbruik. #Metoo ging de wereld over en werd het symbool voor seksueel machtsmisbruik. Later verruimde de Metoo-discussie zich ook naar het gebruik van naakt in het museum en in het algemeen in de openbare ruimte. Journalist Léon Hanssen riep in zijn artikel in Trouw (februari ’18) de museumwereld op om de discussie aan te gaan over naakt in de kunst.
Museum No Hero en de No Hero Foundation
In april 2018 opende Museum No Hero zijn deuren. Museum No Hero toont beeldende kunst uit vijf werelddelen en vijf eeuwen kunstgeschiedenis, vanuit het perspectief van internationale ontwikkelingen in de geschiedenis, politiek en maatschappij, om bezoekers te stimuleren om de eigen context te onderzoeken en houvast te bieden. Niet de verzamelaar staat centraal, maar het genieten van kunst, liefst in een internationale context. Om deze reden werd in 2007 de No Hero Foundation opgericht.
Alleen geregistreerde gebruikers kunnen reageren.
Klik hier om in te loggen, of maak hier een account aan.