nu 12°
Weerbericht Delden
onbewolkt
05:00
10°
licht bewolkt
08:00
11°
onbewolkt
11:00
17°
onbewolkt
14:00
21°

Klik hier om alle zoekresultaten te bekijken >

U bevindt zich hier:

home

>

sport

>

deldense sportclubs gaan intensief samenwerken en willen sporthal op de mors

Terug

Deldense sportclubs gaan samenwerken en willen sporthal op De Mors

De vier Deldense sportverenigingen Devoc, DHV, Zwart Wit, SV Delden én de SBR (eigenaar van het zwembad De Mors) gaan intensief samenwerken op het sportcomplex De Mors aan de Sportlaan in Delden. In het bijzijn van de wethouders Pieter van Zwanenburg en Harry Scholten van de gemeente Hof van Twente hebben de vijf voorzitters hiervoor een intentieverklaring ondertekend op 4 februari.

“Op dit moment zijn er ongeveer 1700 sporters op de Mors en komen er jaarlijks meer dan 130.000 zwemmers en overige bezoekers op het complex”, zo laten de partijen weten in een persbericht. “De ‘Morspartners’ willen ervoor zorgen dat De Mors ook in de toekomst een aantrekkelijke plek blijft voor sport, spel en recreatie. Op die manier leveren de verenigingen een bijdrage aan een leefbaar, gezond en fit Delden.”

Optimaal gebruik van de buitenlocaties én duurzame en gezamenlijke inzet van de vele vrijwilligers is een belangrijk uitgangspunt in de samenwerking. “Daarnaast onderzoeken de verenigingen de mogelijkheid om een binnensportaccommodatie te realiseren op het sportcomplex. Dit ter vervanging van de huidige sporthal De Reiger die niet meer voldoet aan de gestelde eisen.”

In de loop van dit jaar presenteren de verenigingen een uitgewerkt voorstel met een financiële onderbouwing voor de plannen. “De samenwerking van de Morspartners sluit prima aan bij de Accommodatievisie van de gemeente Hof van Twente”, aldus wethouder van Zwanenburg. “Als gemeente geven we hierin aan dat multifunctioneel gebruik van sportvoorzieningen een belangrijk uitgangspunt is.”

Ook wethouder Scholten is positief over het gepresenteerde plan: “De kernwaarden zijn aanwezig: ambitie, samendoen en lef hebben. Zo zijn er ook contacten met de overige verenigingen op de Mors zoals bijvoorbeeld Tennis Club Delden en Jeu de boule vereniging Le Biberon.”

Naast het multifunctioneel gebruik van de binnen- en buitensportvoorzieningen en de efficiency die daarmee bereikt kan worden, hebben de partijen in de intentieovereenkomst onder meer afgesproken dat ze samenwerking gaan zoeken met commerciële partijen. Ook willen ze gezamenlijke activiteiten organiseren, waarbij elke vereniging wel heel duidelijk zijn eigen identiteit behoudt. Een voorbeeld hiervan is de eerste gezamenlijke open dag die in augustus 2015 staat gepland.

advertenties

05 feb 2015

“Vraagjes ter verduidelijking:
* De genoemde 1700 sporters: Is dat inclusief de tennis en de jeu-de-boule?
* Is het plan voor de sporthal inclusief horeca? Wat betekent dat voor de kantines als dat wel zo zou zijn?
* Wordt er in deze plannen rekening gehouden met de krimp en de vergrijzing van de Deldense bevolking en de gevolgen daarvan voor de sportverenigingen? Er zijn nu drie partijen bij deze ontwikkeling betrokken die niet overlopen van de leden. Op welke wijze wordt er rekening gehouden met deze krimp?

Maar het is een mooi plan dat nadere uitwerking verdient. Het is goed dat er op twee plaatsen in Delden een goede sportvoorziening blijft om de leefbaarheid en de verscheidenheid in Delden te behouden.”

Joris 05-02-2015 @ 15:58 | 0 | rapporteer

Reageren

05 feb 2015

“Ik moet idd beamen dat het een hoop vragen oproept.
Ben benieuwd naar de antwoorden.

Mijn eerste reactie is.... Wat kost dat...... Wat kost het renoveren van de reiger”

Jaap 05-02-2015 @ 19:48 | 0 | rapporteer

05 feb 2015

“Reuze goed plan. Wonen Delden is de planning al aan 't maken om op de plek van het huidige sportcafe een flat neer te zetten, zo hoog als de toenmalige boerenbond.”

Toon Nijland 05-02-2015 @ 17:10 | 0 | rapporteer

Reageren

05 feb 2015

“Toon. Woon ie in Enter.
kuj wer dwars liggn.”

Bultje 05-02-2015 @ 19:23 | 0 | rapporteer

05 feb 2015

“Ik denk dat over 5/10 jaar de Reiger is afgeschreven de rek is er gewoon uit..

Een nieuwe Sporthal zal altijd wat kosten maar op langer termijn haal je er dat wel uit vooral De Mors is er bij gebaad om het daar te bouwen want gebouwen zoals die daar staan korfbal/handbal en sv Delden zijn ook aardig op/ aan vervanging toe..

Denk echter dat het er niet zal komen omdat de economische tijd dit gewoon niet toelaat..”

John 05-02-2015 @ 20:12 | 0 | rapporteer

Reageren

05 feb 2015

“Ben het met John eens. Denk ook dat het vooral een plan voor de toekomst is. In economisch zware tijden zal dit lastig zijn om te realiseren.”

hans 05-02-2015 @ 20:42 | 0 | rapporteer

Reageren

05 feb 2015

“Ook lekker centraal de mors voor de lage scholen”

herbie 05-02-2015 @ 20:46 | 0 | rapporteer

Reageren

05 feb 2015

“Maakt niet uit of je hem bij de Mors staat de kinderen gaan toch ook naar het zwembad? Dus kunnen de scholen ook die kant op fietsen.. wel moet de situatie worden aangepast zoals een fatsoenlijk loop pad”

John 05-02-2015 @ 20:49 | 0 | rapporteer

Reageren

05 feb 2015

“een sporthal hoort niet achter in delden lekker om daar je kinderen als het donker is heen te laten gaan.een sporthal hoort midden in de stad voor iedereen veilig”

marcel 05-02-2015 @ 23:56 | 0 | rapporteer

Reageren

06 feb 2015

“De sporthal hoort in het centrum en niet buiten af,(kinderen kunnen niet alleen) als er een moet komen dan op de hoek bij de rotonde aan de lange straat.+”

rudie 06-02-2015 @ 00:24 | 0 | rapporteer

Reageren

06 feb 2015

“Sorry maar dat de sporthal midden in het centrum moet liggen vind ik geen goed argument, het is natuurlijk wel wenselijk maar of het überhaupt kan is een tweede..

Daarbij komt dat Als er nieuwbouw komt het gewoon weg niet in het Centrum kan omdat daar de ruimte er niet voor is..

Dat de Mors achter in Delden ligt en dat het onveilig is voor de kinderen vind ik ook een raar argument omdat je daar ook de handbal,voetbal en de korfbal hebt is het dan voor die kinderen ook onveilig om er naar toe te gaan?

De Sporthal kan ook niet bij de rotonde worden gebouwd (waar de schuttersfeesten plaats vinden neem ik aan) Omdat de landbouw gronden van Twickel zijn en die wil ze voor geen goud inruilen.. Anders had de Gemeente daar al lang huizen neer gezet..

Wat je wel als argument kunt voeren is het feit dat de infrastructuur totaal niet het aantal auto's zal aan kunnen in de huidige situatie daarbij komt dat de situatie nu al niet erg wenselijke is je moet immers niet vergeten dat je ook nog eens het Aparthotel hebt waar ook veel mensen (auto's) komen..

Wat we moeten doen is vooruit kijken zoals ik al eerder aangaf over 5/10 is de Reiger gewoon op als we dan pas gaan nadenken over alternatieven zijn we weer 5 jaar verder voordat de eerste steen is gelegd.

Waar ik ook voor wil waarschuwen is het feit dat als je een nieuwe Sporthal wil gaan bouwen (waar dan ook) dat deze beter commercieel gezien kan worden uitgebaat de, Reiger is nooit op deze manier gebouwd. Waardoor de kosten zullen verminderen en het misschien wel break even kunnen draaien..”

John 06-02-2015 @ 01:04 | 0 | rapporteer

Reageren

06 feb 2015

“je kunt de reiger voor veel minder geld goed en mooi op knapen het is een mooie plaats jullie praten allemaal in eigen belang”

jan 06-02-2015 @ 08:29 | 0 | rapporteer

Reageren

06 feb 2015

“@Jan. Het lijkt erop dat jij al jaren niet gesport hebt in de sporthal. Deze is te klein en absoluut niet praktisch ingericht. Dat zal iedere sporter beamen. Dat ga je met opknappen niet beter maken.

Gezien de beperkte onderhoudsstaat van de kantine en kleedkamers van SV Delden, DHV en Zwart Wit is het juist nu de tijd om de koppen bij elkaar te steken en er gezamenlijk iets van te maken. Daarmee kan direct rekening gehouden worden met de toenemende vergrijzing. Samenwerken en gebruik maken van elkaars faciliteiten zal juist veel gemeenschapsgeld schelen. Drie nieuwe clubhuizen/kleedkamers en opknappen sporthal is vele malen duurder.

De centrale ligging vind ik trouwens geen argument. Delden is zo klein dat alles op fietsafstand is. Daarbij het voorstel om het bij de rotonde te bouwen, lijkt me ook niet echt centraal voor de mensen aan de andere kant van Delden.

Ik vind het een mooi initiatief en hoop dat het van de grond komt!”

Bjorn 06-02-2015 @ 10:08 | 0 | rapporteer

Reageren

06 feb 2015

“Ik vind alles mooi en prachtig...... Plannen hebben is ok. Dromen mag ook.
Maar waar het omgaat is hoe denken de verenigingen dit financieel rond te kunnen krijgen.
Daar begint het al mee. Dat de optie van de Reiger aanhouden, zomaar weg geschoven wordt is geld over de balk gooien. Volgens mij is het nog steeds een mooie hal. Kom er wekelijks.
Je kan pas een beslissing nemen als alle alternatieven goed onderzocht zijn!

Ten tweede. Die 1700 sporters..... Er stond van de week op nieuwsuitdelden.nl dat in 2014 Delden 7380 inwoners had. Dus 25% van de deldense bevolking zou ervan gebruik gaan maken. Is dit wel zo?
.
Er is aan de schoppenstede ook nog een sporthal. Wat zijn de gevolgen van de explotatie van deze hal.

Het is mooi dat er vier verenigingen de koppen samen voegen. Waarom doen de tennisvereniging en jeu des boules vereniging niet mee.
Verder als je het echt multifunctioneel wil hebben, dan zijn er ook nog de twee (?) muziekverenigingen en de muziekschool en het zwembad. Waarom doen ze niet mee?

Had liever gezien dat nou eens alle deldense verenigingen de koppen samen zouden voegen en een gezamenlijke visie/wensen neerleggen.”

edwin 06-02-2015 @ 12:29 | 0 | rapporteer

Reageren

06 feb 2015

“Ik wil even zeggen dat het tekort aan parkeermogelijkheden niet zo'n sterk argument is.
Het grootste gedeelde van de autobeweging vindt nu ook al plaats en dat geeft geen problemen. Plek voor een sporthal zal er best gecreëerd kunnen worden en nog even @Marcel de leden van alle verenigingen op de mors gaan voornamelijk op de fiets richten hun sportclub.
Groet,
Barend Brandhout+ Gerda Brandhout.”

Barend Brandhout 06-02-2015 @ 14:50 | 0 | rapporteer

Reageren

06 feb 2015

“een optie is sv Delden samen met Rood-Zwart naar de langestraat en de evt Sporthal op de plek van svDelden,maar ik ben voor de het modernisern van de Reiger.
Misschien kan sv Delden ook naar de accommodatie van A WD dat was eens onderdeel van sv delden.”

rudie 06-02-2015 @ 15:25 | 0 | rapporteer

Reageren

06 feb 2015

“Ik ben er gewoon van overtuigd dat de Reiger de langste tijd heeft gehad.. Het voldoet gewoon niet meer aan de moderne eisen van tegenwoordig.. Daarbij komt ook nog eens dat de Sporthal gewoon te klein is en daardoor is de capaciteit ook gewoon weg minimaal..

Ik denk ook dat als je het nogmaals zou renoveren de kosten dermate hoog worden dat nieuwbouw uiteindelijk goedkoper is..

Bedenk wel dat dit pas over 5/10 echt gaat spelen...”

John 06-02-2015 @ 15:41 | 0 | rapporteer

Reageren

06 feb 2015

“@john, ik snap wel dat jij overtuigd bent. Het gaat erom dat je de deldense bevolking en politiek kan overtuigen. Dat doe je dmv onderbouwingen en argumenten. Die zijn er tot nu toe niet !!”

edwin 06-02-2015 @ 16:32 | 0 | rapporteer

06 feb 2015

“@john, ik snap wel dat jij overtuigd bent. Het gaat erom dat je de deldense bevolking en politiek kan overtuigen. Dat doe je dmv onderbouwingen en argumenten. Die zijn er tot nu toe niet !!”

edwin 06-02-2015 @ 16:32 | 0 | rapporteer

06 feb 2015

“De plannen komen voort uit afgunst.”

rudie 06-02-2015 @ 17:21 | 0 | rapporteer

Reageren

06 feb 2015

“@Rudi; heeft niets met afgunst te maken. Het gaat om belastinggeld. Ik gun Rood Zwart echt het beste. Maar 150k euro voor een vereniging vind ik echt veel geld.
Aan dure onrendabele investeringen heb je niets. Zoals dat ozo lelijke, veel te grote gemeentehuis.

Ik zou verwachten dat als je met je plannen naar buiten komt, de verenigingen een en ander onderbouwd hebben. Een onderzoek van het aantal gebruikers etc.”

Edwin 06-02-2015 @ 19:22 | 0 | rapporteer

06 feb 2015

“Leg eens uit Rudie? Ik ben heel benieuwd!”

Bjorn 06-02-2015 @ 17:49 | 0 | rapporteer

Reageren

06 feb 2015

“Edit”

jan 06-02-2015 @ 17:57 | 0 | rapporteer

Reageren

06 feb 2015

“Mensen houd het netjes graag.

Reageer zoveel mogelijk inhoudelijk en draag (positief) bij aan de discussie op dit open platform. Informatieve en vermakelijke reacties zijn van harte welkom, ook scherpe kritiek, zolang het bijdraagt aan de discussie.

Redactie NuD”

rob 06-02-2015 @ 18:36 | 0 | rapporteer

Reageren

06 feb 2015

“@Robbie, als je zowel onjuiste informatie opschrijft alsmede suggestief bezig bent dan voeg je niets toe aan de discussie. Gewoon niet doen dus!”

Joris 06-02-2015 @ 18:41 | 0 | rapporteer

Reageren

06 feb 2015

“ik heb het gevoel dat je zelf niet neutraal bent . en anders doe heel het verhaal sporthal er af ik mag gerust de waarheid zeggen”

jan 06-02-2015 @ 19:13 | 0 | rapporteer

Reageren

06 feb 2015

“Het wordt tijd voor een sportraad voor alle clubs,dan is het ik niet en jij wel over.”

rudie 06-02-2015 @ 19:42 | 0 | rapporteer

Reageren